Pracovní zdraví učitelů a učitelek z genderové perspektivy
Teachers' Occupational Health from a Gender Perspective
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188362Identifiers
Study Information System: 247507
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Šípová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
30. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitelská profese|kvalitativní výzkum|tematická analýza|gender|psychologie pracovního zdravíKeywords (English)
teaching profession|qualitative research|thematic analysis|gender|occupational health psychologyTato diplomová práce se zabývá pracovním zdravím českých učitelů a učitelek a poskytuje na tuto problematiku pohled z genderové perspektivy. Cílem diplomové práce je analyzovat témata pracovního zdraví, která jsou specifická pro pedagogickou profesi, a identifikovat potenciální genderové aspekty pracovního zdraví vyučujících. Teoretická část práce představuje jednotlivé aspekty pracovního zdraví a jejich souvislosti s pedagogickou profesí. Pozornost je specificky věnována zejména pracovní spokojenosti a pracovnímu zaujetí jako pozitivním aspektům pracovního zdraví, a dále pracovnímu stresu a vyhoření jako negativním aspektům pracovního zdraví. Nejprve jsou prezentovány definice těchto pojmů a výzkumy, které se jim věnují z obecného hlediska, a následně z hlediska specifičnosti těchto konceptů u učitelské profese. V další části práce je definován pojem gender a prezentovány výzkumy zaměřující se na genderové rozdíly a nerovnosti ve vztahu k pracovnímu uplatnění a pracovnímu zdraví vyučujících. Empirická část diplomové práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů se 14 vyučujícími (z toho 7 ženami a 7 muži), kteří působí jako vyučující na gymnáziích, středních školách a středních odborných školách. Rozhovory byly přepsány a...
This master's thesis focuses on occupational health among Czech teachers, providing a gender perspective on this topic. The aim of the thesis is to analyze central themes related to occupational health which are specific for the teaching profession as well as to identify potential role of gender in teachers' occupational health. The theoretical part of the thesis describes key components of occupational health in relation to the teaching profession. Specifically, the attention is paid to job satisfaction and work engagement which represent positive aspects of occupational health. Next, job stress and burnout which represent negative aspects of occupational health are defined. These concepts are first discussed on a general level in the context of occupational health psychology research and then specifically in the context of the teaching profession. In the next chapter of the thesis, the concept of gender is defined, and research findings concerning gender differences and inequalities in the teaching profession and teachers' occupational health are presented. The empirical part of the thesis used qualitative research design. The data were collected using semi-structured interviews with 14 teachers (7 women and 7 men) who were all teachers at the secondary school level. The interviews were...