Strach a nadpřirozeno v čínské avantgardní literatuře 80. let 20. století
Terror and the supernatural in Chinese avant-garde literature of the 1980s
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188264Identifiers
Study Information System: 154143
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šebek, Josef
Reismüller, František
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Literatures of Asia and Africa
Department
Department of Sinology
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
čínská avantgardní literatura|čínská moderní literatura|Ge Fei|Yu Hua|80. léta 20. století|fantastická literatura|nadpřirozeno|subjektivita|psychoanalytická teorie|teorie estetického účinkuKeywords (English)
Chinese avant-garde literature|modern Chinese literature|Ge Fei|Yu Hua|1980s|fantastic literature|supernatural|subjectivity|psychoanalytic theory|theory of aesthetic responseTato disertační práce na příkladu vybraných novel čínských spi- sovatelů Ge Feie a Yu Huaa zkoumá, jakou funkci zastávají prvky strachu a nadpřirozena v čínské avantgardní literatuře 80. let 20. století. Sou- časně se zaměřuje na otázku, jak daná literární díla vypovídají o mož- nostech lidské subjektivity: zdali subjekt vyobrazují jako svobodného, autonomního jedince, nebo spíše jako bytost determinovanou svým prostředím a psychickým nastavením. Ke zkoumaným literárním dílům je přistupováno jako k "fantastické literatuře" (dle definice Tzvetana Todo- rova a Nancy Traill) a při jejich interpretaci jsou použity prvky psycho- analytické teorie. Podrobným rozborem daných děl dochází disertační práce k závěru, že Ge Feiovy a Yu Huaovy novely sice ukazují, že lidská subjektivita je omezená mnoha vnitřními i vnějšími podmínkami, zároveň však subjektu přiznávají jistou míru autonomie v možnosti tyto podmínky poznat, zaujmout k nim osobitý postoj a proměnit tak způsob svého vztahování se ke světu. Prvky strachu a nadpřirozena v daných literárních textech fungují jako určitý "katalyzátor" poznávací funkce literatury: v rámci fikčního světa díla dávají vzniknout rozličným soupeřícím mode- lům reality a umožňují tak čtenáři poměřovat, jak se v každém z těchto modelů projevuje lidský subjekt. Klíčová slova:...
Using selected novellas by the Chinese writers Ge Fei and Yu Hua, this dissertation thesis examines the function of elements of terror and the supernatural in Chinese avant-garde literature of the 1980s. Simultan- eously, it focuses on the issue of how these literary works testify to the possibilities afforded to human subjectivity: whether they depict the sub- ject as a free, autonomous individual, or rather as a being determined by its environment and psychological setup. The literary works under study are treated as examples of "fantastic literature" (as defined by Tzvetan Todorov and Nancy Traill), and elements of psychoanalytic theory are used in their interpretation. Through a close reading of these works, the dissertation thesis reaches the conclusion that while Ge Fei's and Yu Hua's novellas demonstrate that human subjectivity is limited by many internal and external factors, they simultaneously do grant the subject a certain degree of autonomy in being able to recognise these factors, adopt an original attitude towards them, and thus transform its way of relating itself to the world. Elements of terror and the supernatural present in these literary texts act as a "catalyst" of the epistemic function of literat- ure: within fictional worlds constructed by the given texts, they give rise to...