Vybrané laboratorní metody ve výuce chemie: videonávody
Selected laboratory methods in chemistry teaching: video tutorials
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188143Identifiers
Study Information System: 168776
Collections
- Kvalifikační práce [20314]
Author
Advisor
Referee
Stratilová Urválková, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry Oriented at Education
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
31. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
laboratorní výuka, základní postupyKeywords (English)
laboratory instruction, basic proceduresBakalářská práce se zaměřuje na výuku laboratorních metod na ZŠ a SŠ a její podporu výukovými videi. Z porovnání rámcových vzdělávací programů a školních vzdělávacích programů vyplynulo příliš obecné pojetí a malý důraz na laboratorní výuku a rozvoj laboratorních dovedností v základním i středním školství. Dotazníkové šetření mezi vyučujícími chemie nám pomohlo definovat základní vyučované laboratorní metody. Informace z dotazníkového šetření, byly použity při tvorbě videí, konkrétně: práce s kahanem, filtrace a krystalizace. Vytvořená videa byla podrobena zpětné vazbě pomocí druhého dotazníkového šetření, na základě kterého došlo k finální úpravě videí.
The bachelor's thesis focuses on the teaching of laboratory methods at primary and secondary schools and its support with educational videos. A comparison of framework education programs and school education programs revealed a too general concept and little emphasis on laboratory teaching and the development of laboratory skills in primary and secondary education. A questionnaire survey among chemistry teachers helped us to define the basic laboratory methods taught. Information from the questionnaire survey was used in the creation of videos, specifically: work with kahan, filtration and crystallization. The created videos were subjected to feedback using a second questionnaire survey, on the basis of which the final editing of the videos took place.