Vymezování a mapové zobrazení spádových obvodů základních škol: diskuse problematiky a možnosti využití GIS
Delimitation and map representation of primary schools' catchment areas: discussion of topic and possibilities of using GIS
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188018Identifiers
Study Information System: 232096
Collections
- Kvalifikační práce [20134]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
26. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
spádový obvod, základní škola, Praha, mapové zobrazení, geografické informační systémy, alokační úloha, volba školyKeywords (English)
catchment area, primary school, Prague, map representation, geographic information systems, allocation analysis, school choiceDiplomová práce se věnuje problematice vymezování spádových obvodů základních škol (SO ZŠ). Navazuje na bakalářskou práci, ve které bylo provedeno mapové zobrazení a zhodnocení vymezení SO ZŠ na území městské části (MČ) Praha 3. Diplomová práce se věnuje tomuto tématu hlouběji z pohledu teoreticko-koncepčního, zabývá se diskusí přístupů k rozdělování dětí během povinné školní docházky do ZŠ a k možnosti volby školy rodiči v různých zemích, ale také aspekty, které vymezování SO ZŠ ovlivňují v Česku. Těžištěm práce je část metodická, hlavním cílem je diskuse dostupných zdrojů dat týkajících se tématu vhodných pro práci v prostředí geografických informačních systémů (GIS) a možných mapových zobrazení SO ZŠ. Důležitou součástí je také návrh vymezení SO ZŠ za využití GIS formou alokační úlohy. V rámci empirické části je vše ilustrováno na příkladu hlavního města Prahy, současný stav je porovnán s návrhem a zhodnocena je vhodnost současného vymezení SO ZŠ. Klíčová slova: spádový obvod, základní škola, Praha, mapové zobrazení, geografické informační systémy, alokační úloha, volba školy
The diploma thesis is aimed at the issue of delimitation the primary schools' catchment areas (PSCA). It follows on from the bachelor's thesis, in which a map representation and evaluation of the current delimitation of PSCA in the territory of Prague 3 Municipal District was realized. The diploma thesis deals with this topic in more depth from a theoretical-conceptual point of view, it describes the discussion of approaches to the distribution of children into primary schools during compulsory school attendance and the parental school choice in various countries, as well as diverse aspects that influence the delimitation of PSCA in Czechia. The focus of the thesis is the methodological part, the aim is to discuss available data sources related to the topic suitable for work in the environment of geographic information systems (GIS) and possible map representations of PSCA. An important part is dedicated to the proposal for the delimitation of PSCA using GIS as an allocation analysis. Everything is illustrated using the example of the Czech capital city, Prague, the current delimitation is compared with the proposal, and the appropriateness of current delimitation of PSCA is evaluated. Keywords: catchment area, primary school, Prague, map representation, geographic information systems, allocation...