Educational Investment, Human Capital and Economic Growth - Evidence from Transition Economies
Investice do vzdělání, lidský kapitál a hospodářský růst - Důkazy z tranzitivních ekonomik
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187118Identifiers
Study Information System: 253125
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Douarin, Elodie
Svoboda, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Masters in Economy, State and Society with specialisation in Economy and Business
Department
Department of European Studies
Date of defense
5. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
V ABSTRAKT Teorie lidského kapitálu předpokládá, že vzdělání může přispět k hospodářskému růstu. Empirické důkazy však ukazují smíšené pozitivní a negativní vztahy mezi investicemi do vzdělání a hospodářským růstem. Zatím existuje jen málo literatury věnované vlivu investic do vzdělání na hospodářský růst v transformujících se ekonomikách a většina studií ignoruje moderující vliv institucionální kvality, což může vést ke zkresleným závěrům a zanechává v tomto tématu významnou mezeru ve výzkumu. Tato práce rozvíjí rozšířený MRW model založený na teorii endogenního růstu a používá metodu System GMM k odhadu dopadu investic do vzdělání na hospodářský růst a moderujícího účinku institucionální kvality ve 22 transformujících se ekonomikách z Evropy a bývalého Sovětského svazu v období 2002-2020. Výzkum zjistil, že investice do vzdělání mohou podpořit hospodářský růst v transformujících se ekonomikách a některé dimenze institucionální kvality mají moderující účinek na dopad investic do vzdělání na hospodářský růst. Konkrétně efektivita vlády a kontrola korupce mají pozitivní moderující účinek, zatímco kvalita regulace a právní stát mají nevýznamný moderující účinek. Na závěr tato práce na základě empirických výsledků předkládá několik doporučení pro politiku investic do vzdělávání v transformujících se...
IV ABSTRACT Human capital theory suggests that education can contribute to economic growth. However, empirical evidence shows mixed positive and negative relationships between educational investment and economic growth. Meanwhile, there is little literature devoted to the impact of educational investment on economic growth in transition economies and most studies ignore the moderating effect of institutional quality, which may lead to biased conclusions and leave an important research gap on this theme. This thesis develops an extended MRW model based on the endogenous growth theory and uses the System GMM method to estimate the impact of educational investment on economic growth and the moderating effect of institutional quality in 22 transition economies from Europe and the former Soviet Union over the period 2002-2020. The research finds that educational investment can promote economic growth in transition economies and some dimensions of institutional quality have the moderating effect on the impact of educational investment on economic growth. Specifically, government efficiency and control of corruption have a positive moderating effect, while regulatory quality and rule of law have insignificant moderating effects. Finally, based on the empirical results, this thesis makes several recommendations for...