Divadelní právo
Theater Law
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/187062Identifiers
Study Information System: 244321
Collections
- Kvalifikační práce [14154]
Author
Advisor
Referee
Holcová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law and Jurisprudence
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
10. 11. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Divadlo, Autor, Výkonný umělecKeywords (English)
Theatre, Author, Performerv českém jazyce Tato rigorózní práce si klade za cíl na základě teoretického výkladu nabídnout praktickou právní příručku pro oblast divadla v České republice, která bude přehledná a srozumitelná, aby ji pochopil i právní či divadelní laik. První část poskytuje základní vymezení práva duševního vlastnictví, zejména autorského práva, neboť to je dominantní právní odvětví v divadelní praxi. Jsou zde zmíněny historické prameny autorského práva na území dnešní České republiky s přihlédnutím k již neplatným divadelním zákonům, jakož i mezinárodní a ústavní východiska aktuální autorskoprávní úpravy. Následně je představena aktuální právní úprava autorského práva, s důrazem na výklad některých klíčových ustanovení Autorského zákona. V druhé části jsou vysvětleny některé základní divadelní pojmy (například "Divadelní hra", "Divadelní inscenace", "Divadelní představení", apod.), které jsou klíčové pro další výklad. Ve třetí části jsou rozebrány nejčastější smluvní typy, se kterými se lze v divadelní praxi setkat. Zejména se jedná o pracovní smlouvu, kdy je věnována zvláštní pozornost rozdílu mezi zaměstnancem a osobou samostatně výdělečně činnou, dále o licenční smlouvu a v neposlední řadě smlouvu o dílo. Ve čtvrté části jsou rozebírána nejčastěji se vyskytující autorská díla v divadelním prostředí, s...
v anglickém jazyce This thesis, while using the knowledge of legal theory, aims to offer a practical legal manual about theatre in Czech Republic well-arranged and understandable even for laymen in the field of both law and theatre. The first part provides a basic description of the intellectual property law, especially the copyright, which is the predominant legal branch in theatre practice. Historical sources of copyright in what is now Czech Republic are mentioned, considering the Theatre Acts which are no longer in effect, as well as international and constitutional bases for the current copyright legislation. Subsequently, the current copyright legislation is introduced with emphasis on explanation of some pivotal provisions of the Copyright Act. The second part defines some basic theatre concepts (such as "theatre play", "theatre production", "theatre performance" etc.) necessary for understanding the rest of the thesis. The third part analyses most frequent types of contracts in the theatre practice. That means the contract of employment and the difference between the employee and the self-employed, the license agreement and, last but not least, the contractor agreement. The fourth part presents the copyright works most commonly present in theatre environment, focusing on their specific...