Mezikulturní rozdíly v ontogenetickém vývoji
Cross-cultural differences in ontogenetic development
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186739Identifiers
Study Information System: 246687
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Popper, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývoj|teorie mysli|kultura|exekutivní funkce|jazykKeywords (English)
development|theory of mind|culture|executive functions|languageCílem bakalářské práce je porovnat ontogenetický vývoj dětí v kontextu kulturního prostředí. Práce se teoreticky i výzkumně zaměřuje na populaci dětí ve věku 3 až 5 let. Literárně- přehledová část představí vývojové aspekty předškolního věku s důrazem na kognitivní ontogenezi. Dále bude zaměřena na sociální kognici, zejména na teorii mysli a její souvislost s dalšími kognitivními fenomény. Zmíněny budou také možnosti testování teorie mysli. V poslední části budou shrnuta dosavadní zjištění o mezikulturních rozdílech v teorii mysli a budou popsány vybrané faktory vysvětlující případné rozdíly ve vývoji. Cílem výzkumné části pak bude návrh výzkumu, který by zmapoval souvislost mezi teorií mysli, vybranými kognitivními funkcemi a sociodemografickými faktory u českých a britských dětí. Také bude zkoumána univerzalita vlivu jazykových schopností a exekutivních funkcí na teorii mysli. Přínosem této bakalářské práce je rozšíření poznatků o vlivu prostředí na ontogenetický vývoj skrze porovnání teorie mysli mezi dvěma evropskými zeměmi. Klíčová slova: vývoj; teorie mysli; kultura; exekutivní funkce; jazyk
The aim of the bachelor's thesis is to compare the ontogenetic development of children in the context of cultural environment. The theoretical and research focus of the thesis is on a population of children aged 3 to 5 years. The literature review section will introduce the developmental aspects of preschool age with an emphasis on cognitive development. It will also focus on social cognition, especially Theory of Mind, and its relation to other cognitive phenomena. The possibilities of testing Theory of Mind will also be mentioned. In the last theoretical chapter, the recent findings on cross-cultural differences in Theory of Mind will be summarized and selected factors explaining possible differences in development will be described. The aim of the research part will be to design a research proposal that would map the relationship between theory of mind, selected cognitive functions and sociodemographic factors in Czech and British children. Universality of the influence of language ability and executive functions on the Theory of Mind will also be examined. The contribution of this bachelor thesis is the extension of knowledge of the influence of culture on ontogenetic development and the comparison of Theory of Mind between two European countries. Key words: development; theory of mind;...