Ženy českého filmu: Mapování příležitostí a pracovních podmínek mladých filmařek v českém audiovizuálním průmyslu
The Women of Czech Film: Mapping the opportunities and working conditions of young female filmmakers in the Czech audiovisual industry
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186711Identifiers
Study Information System: 257464
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Česálková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Film Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
4. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Feminismus|Genderová rovnost|český filmový průmysl|sexismus|sexuální obtěžování na pracovišti|sexuální obtěžování na vysoké školeKeywords (English)
Feminism|gender equality|Czech film industry|sexism|sexual harassment in the workplace|sexual harassment in the universityKlíčová slova Feminismus, genderová rovnost, český filmový průmysl, sexismus, sexuální obtěžování na pracovišti a v prostředí vysoké školy Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá zmapováním podmínek mladých žen v českém filmovém a audiovizuálním průmyslu (do pěti let od absolutoria školy) a studentek českých filmových škol. Práce je založena na kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu, v podobě dotazníku a na něj navazujících skupinových rozhovorů. Tento výzkum si klade základní otázku, jestli mají respondentky/ti pocit, že se dostávají do situací, kde je jejich gender překážkou či naopak výhodou.
Keywords Feminism, gender equality, Czech film industry, sexism, sexual harassment in the workplace and in the university environment Abstract This bachelor's thesis deals with mapping the conditions of young women in the Czech film and audiovisual industry (within five years of graduation) and female students of Czech film schools. The work is based on a combination of quantitative and qualitative research, in the form of a questionnaire and subsequent group interviews. This research asks the basic question whether the respondents feel that they are getting into situations where their gender is an obstacle or, on the contrary, an advantage.