Vliv učitelů na postoje žáků vůči škole
The influence of teachers on student's attitudes towards school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186658Identifiers
Study Information System: 254629
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Spitzerová, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology with specialisation in Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vzdělanostní rozdíly|postoje ke škole|žáci|učitelé|studentiKeywords (English)
educational differences|attitudes towards school|pupils|teachers|studentsa v českém jazyce Tato práce se věnuje vztahu autonomní motivace studenta ke studiu přírodních věd a výukových metod. Cílem práce, je na základě dat z výzkumu PISA 2015 zjistit, jak souvisí motivace studentů ke studiu přírodních věd s vyučovacími postupy. Pro ověřování hypotéz jsem byla použita hierarchické regresní analýza. V rámci této bakalářské práce byl zkoumán vztah mezi autonomně-motivujícími výukovými metodami a autonomní motivací studentů ke studiu přírodních věd. Pro ověření stanovených hypotéz byly použity hierarchické regresní modely, které zkoumaly efekt jednotlivých motivujících výukových metod na tři závislé proměnné: oblibu studia přírodních věd, zájem studentů o přírodní vědy a míru účasti studentů na přírodovědných aktivitách. Výsledky potvrdily naše hypotézy téměř u všech výukových metod. I když efekty nebyli příliš silné, autonomně-motivující výukové metody měly pozitivní vliv na všechny sledované proměnné. Studenti, kteří vykazovali vyšší míru využívání těchto metod ve výuce, projevovali větší oblibu studia přírodních věd, vyšší zájem o přírodní vědy a také se aktivněji účastnili přírodovědných aktivit. Mezi výukovými metodami byla nejsilnějším prediktorem studentem vnímaná zpětná vazba, badatelsky orientovaná výuka a autonomie v kurikulu. Klíčová slova Motivace, postoje...
This paper examines the relationship between student autonomous motivation to study science and teaching methods. The aim of this thesis, is to investigate how students' motivation to study science is related to teaching methods, based on data from the PISA 2015 survey. To test the hypotheses was used hierarchical regression analysis. The relationship between autonomy-motivating teaching methods and students' autonomous motivation to study science was investigated in this bachelor thesis. To test the stated hypotheses, hierarchical regression models were used to examine the effect most of motivating instructional method on three dependent variables: students' popularity of science learning, students' interest in science, and students' participation rates in science activities. The results confirmed our hypotheses for almost all instructional methods. Although the effects were not very strong, autonomous- motivating instructional methods had a positive effect on all variables studied. Students who showed higher levels of use of these methods in instruction showed more enjoyment of science learning, more interest in science, and also participated more actively in science activities. Among the teaching methods, the strongest predictors were student perceived feedback, inquiry-based instruction, and...