Komplexní posttraumatická stresová porucha u jedinců s ADHD
Complex Post-Traumatic Stress Disorder in Individuals with ADHD
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186651Identifiers
Study Information System: 250025
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Maulisová, Alice
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADHD|HP|PTSD|Komplexní PTSD|TraumaKeywords (English)
ADHD|HS|PTSD|Complex PTSD|TraumaTato bakalářská práce se věnuje diagnóze komplexní posttraumatické stresové poruchy (komplexní PTSD), která se poprvé v oficiální podobě objevuje v nové verzi Mezinárodní klasifikace nemocí 11.revize (MKN-11). Komplexní PTSD potom dává do souvislosti s diagnózou poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). V teoretické části práce stručně představuje diagnózu PTSD a zejména potom problematiku komplexního traumatu, především ve vztahu k dětskému věku. Dále potom práce představuje syndrom ADHD a v poslední kapitole se věnuje studiím, jež se zabývají společným výskytem PTSD/komplexní PTSD a ADHD a léčebnými přístupy k oběma diagnózám. V empirické části je předložen návrh výzkumného projektu, jehož hlavním cílem je zjistit, zda se symptomatologie komplexní PTSD objevuje více u dospělých jedinců s ADHD oproti jedincům bez této diagnózy. Dalším důležitým zájmem práce je zjistit, zda dětské traumatické zkušenosti souvisí se symptomatologií komplexní PTSD. K tomu bude využito dotazníku Trauma z dětství (CTQ), Mezinárodního dotazníku traumatu (ITQ) a ADHD sebeposuzovací škály pro dospělé (ASRS). Ve studiích zabývajících se symptomatologií PTSD a komplexní PTSD u jedinců s ADHD se ukazuje signifikantní vztah. I my si proto myslíme, že se v naší studii projeví významný vztah mezi symptomatologií komplexní PTSD...
This bachelor's thesis focuses on the diagnosis of Complex Post-Traumatic Stress Disorder (Complex PTSD), which appears officially in the new version of the International Classification of Diseases, 11th Revision (ICD-11). Complex PTSD is then associated with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The theoretical part of the thesis briefly introduces the diagnosis of PTSD and particularly delves into the issues of complex trauma, especially concerning childhood experiences. Additionally, the thesis presents the ADHD syndrome and, in the final chapter, explores studies that investigate the co-occurrence of PTSD/Complex PTSD and ADHD, along with treatment approaches for both diagnoses. The empirical part includes a proposed research project whose main objective is to determine whether the symptomatology of Complex PTSD is more prevalent in adults with ADHD compared to individuals without this diagnosis. Another important aspect of the research is to investigate whether childhood traumatic experiences are linked to the symptomatology of Complex PTSD. For this purpose, the Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), the International Trauma Questionnaire (ITQ), and the Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) will be utilized. Studies examining the symptomatology of PTSD and Complex PTSD in individuals...