Syntax výpovědí v rané produkci česky hovořících dětí
Syntax of utterances in the early production of Czech-speaking children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186564Identifiers
Study Information System: 248817
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
5. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osvojování jazyka|čeština|syntax|výpověď|předškolní věk|valence|syntaktické strukturyKeywords (English)
language acquisition|Czech|syntax|utterance|pre-school age|valency|syntactic structures(česky) Práce se zaměřuje na popis syntaktických struktur, které se objevují ve výpovědích v raném věku česky hovořících dětí. Východiskem výzkumu jsou výpovědi dívky ve věku 2;4 a chlapce ve věku 3;3, které jsou blíže popsány z hlediska větněčlenské syntaxe, valenční syntaxe i teorie sémantických participantů. Práce zároveň popisuje souvětí a modalitu dětských výpovědí. Ze závěrů je patrné, že zatímco okolo 2. narozenin jsou ještě stále vysoce frekventované různé typy výpovědí bez predikátu a mezi větnými strukturami jsou nejfrekventovanější dvouslovné výpovědi skládající se z podmětu a přísudku, ve věku okolo 3. narozenin již dítě tvoří daleko komplexnější syntaktické struktury. Zhruba 44 % větných výpovědí v tomto věku zaujímají výpovědi čtyřslovné a pětislovné a nejfrekventovanější strukturou se stává kombinace podmětu, přísudku a příslovečného určení místa. Dítě je zároveň již okolo 3. narozenin schopné vyjadřovat komplexní valenční rámce v cílové podobě a struktury doplňovat i o fakultativní členy.
(in English): The thesis focuses on the description of syntactic structures that appear in the utterances of Czech-speaking children at an early age represented by a girl aged 2;4 and a boy aged 3;3. The utterances were described in more detail in terms of clause syntax, valency syntax and the theory of semantic participants. The work also describes complex sentences and modality of children's utterances. It is evident that, while children's utterances around their 2nd birthday frequently don't express any verb, and the sentential utterances mainly consist of a subject and a predicate, by the age of 3 the children form far more complex syntactic structures. Around 44% of sentence utterances at this age consist of four- and five-words, and the most frequent structure is a combination of subject, predicate and adverbial location. At the same time, around the 3rd birthday, the child is able to express complex valency frameworks in the target form and to add complexity to the structures by facultative arguments.