Orel a had / El águila y la serpiente; svědectví o mexické revoluci
El águila y la serpiente; testimony of the Mexican Revolution
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186546Identifiers
Study Information System: 250230
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Socháňová, Šarlota
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Hispanian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
mexická revoluce|autobiografie|svědectví|revolucionáři|intelektuál v revoluciKeywords (English)
Mexican Revolution|autobiography|testimony|revolutionaries|intellectual in the revolutionTato bakalářská práce se zabývá dílem Orel a Had / El águila y la serpiente od Martína Luise Guzmána. Zaměřuje se jednak na uvedení do problematiky historického pozadí mexické revoluce, neboť se autor sám revoluce účastnil a román se zakládá na autobiografických rysech. Dále tato práce analyzuje motiv cesty, kterou autor podniká. Cesta revolucí se do jisté míry stává cestou za sebepoznáním a během ní se setkává s revolucionáři, kteří jsou hlavním "pohonem" revoluce. Cílem této práce je zobrazit autorův vztah, jak k revolučním událostem, tak k velkým osobnostem revoluce (Pancho Villa) a způsob, jakým své vnímání této reality do díla promítá.
This bachelor thesis concerns the novel El águila y la serpiente / The Eagle and the Serpent by Martín Luis Guzmán. It introduces the historical background of the Mexican Revolution, since the author himself participated in the Revolution and the novel contains autobiographical features. Further, this thesis analyses the motive of a journey undertaken by the author. The journey through the Revolution becomes, to some extent, a journey of self-discovery, and as the author progresses, he meets the revolutionaries who are the main "driving force" of the Revolution. The main aim of this work is to characterize the author's relationship both to the revolutionary events and to the great personalities of the Revolution (e.g. Pancho Villa) and also to portray the way in which he projects his perception of this reality into the work.