Zobrazit minimální záznam

The National Theatre during the "Normalization Era"
dc.contributor.advisorKudlová, Klára
dc.creatorVolfová, Viktorie
dc.date.accessioned2023-11-07T22:21:16Z
dc.date.available2023-11-07T22:21:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186484
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to present the functioning of the National Theatre in Prague under the ideological supervision of the ruling Communist Party in the years 1968-1989. The included chapters aim to provide a comprehensive picture of cultural policy during the so-called normalization period. In these conditions, the National Theatre also carried out its activities. The first part deals with the socio-historical context and selected events that influenced further political developments in the country. The entry of Warsaw Pact troops into Czechoslovakia led to a change in the existing conditions, consolidating power and censorship. Therefore, the second part describes the Czechoslovak cultural state apparatus, individual institutions, and their activities during the defined period. It explores how the state regulated culture and the censorship regulations that were enforced. The third part generally presents the impact of the political changes after 1968 on the theater scene. The fourth pivotal part of the work focuses directly on the National Theatre, not only on its dramatic and staging directions but also on its selected personalities. This part is directly followed by a case study containing an interview with actress Taťjana Medvecká, who has been active in the National Theatre since 1975....en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je představit fungování Národního divadla v Praze pod ideologickým dohledem vládnoucí komunistické strany v letech 1968-1989. Zahrnuté kapitoly se snaží podat ucelený obraz o kulturní politice v době tzv. normalizace. V těchto podmínkách vykazovalo svou činnost i Národní divadlo. První část práce se zabývá společensko-historickým kontextem a vybranými událostmi, které ovlivnily další politický vývoj v zemi. Vstup vojsk Varšavské smlouvy na území Československa přiměl změnit dosavadní poměry, upevnila se moc i cenzura. Druhá část práce se proto věnuje popisu československého kulturního státního aparátu, jednotlivých institucí a jejich činnosti ve vymezeném období. Odpovídá na to, jak stát reguloval kulturu a jaká cenzurní nařízení vešla v platnost. Ve třetí části obecně představuje, jaký vliv měla změna politické situace po roce 1968 na divadelní scénu. Čtvrtá, stěžejní část práce se zaměřuje přímo na Národní divadlo, neorientuje se jenom na dramatické a inscenační směřování, ale i na jeho vybrané osobnosti. Na tuto část přímo navazuje případová studie obsahující rozhovor s herečkou Taťjanou Medveckou, která v Národním divadle působí od roku 1975. Klíčová slova cenzura, činohra, divadlo, komunismus, kultura, Národní divadlo, normalizacecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
dc.subjectcensorshipen_US
dc.subjectcommunismen_US
dc.subjectcultural policyen_US
dc.subjectdramaen_US
dc.subjectNathional Theatreen_US
dc.subjectnormalisationen_US
dc.subjecttheatreen_US
dc.subjectcenzuracs_CZ
dc.subjectčinohracs_CZ
dc.subjectdivadlocs_CZ
dc.subjectkomunismuscs_CZ
dc.subjectkulturacs_CZ
dc.subjectNárodní divadlocs_CZ
dc.subjectnormalizacecs_CZ
dc.titleNárodní divadlo v éře normalizacecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-13
dc.description.facultyCatholic Theological Facultyen_US
dc.description.facultyKatolická teologická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId259381
dc.title.translatedThe National Theatre during the "Normalization Era"en_US
dc.contributor.refereeŠmíd, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny evropské kultury se specializací Církevní a obecné dějinycs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of European Culture with specialisation in Church and General Historyen_US
thesis.degree.programHistory of European Cultureen_US
thesis.degree.programDějiny evropské kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.faculty-name.csKatolická teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enCatholic Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csKTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny evropské kultury se specializací Církevní a obecné dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of European Culture with specialisation in Church and General Historyen_US
uk.degree-program.csDějiny evropské kulturycs_CZ
uk.degree-program.enHistory of European Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je představit fungování Národního divadla v Praze pod ideologickým dohledem vládnoucí komunistické strany v letech 1968-1989. Zahrnuté kapitoly se snaží podat ucelený obraz o kulturní politice v době tzv. normalizace. V těchto podmínkách vykazovalo svou činnost i Národní divadlo. První část práce se zabývá společensko-historickým kontextem a vybranými událostmi, které ovlivnily další politický vývoj v zemi. Vstup vojsk Varšavské smlouvy na území Československa přiměl změnit dosavadní poměry, upevnila se moc i cenzura. Druhá část práce se proto věnuje popisu československého kulturního státního aparátu, jednotlivých institucí a jejich činnosti ve vymezeném období. Odpovídá na to, jak stát reguloval kulturu a jaká cenzurní nařízení vešla v platnost. Ve třetí části obecně představuje, jaký vliv měla změna politické situace po roce 1968 na divadelní scénu. Čtvrtá, stěžejní část práce se zaměřuje přímo na Národní divadlo, neorientuje se jenom na dramatické a inscenační směřování, ale i na jeho vybrané osobnosti. Na tuto část přímo navazuje případová studie obsahující rozhovor s herečkou Taťjanou Medveckou, která v Národním divadle působí od roku 1975. Klíčová slova cenzura, činohra, divadlo, komunismus, kultura, Národní divadlo, normalizacecs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to present the functioning of the National Theatre in Prague under the ideological supervision of the ruling Communist Party in the years 1968-1989. The included chapters aim to provide a comprehensive picture of cultural policy during the so-called normalization period. In these conditions, the National Theatre also carried out its activities. The first part deals with the socio-historical context and selected events that influenced further political developments in the country. The entry of Warsaw Pact troops into Czechoslovakia led to a change in the existing conditions, consolidating power and censorship. Therefore, the second part describes the Czechoslovak cultural state apparatus, individual institutions, and their activities during the defined period. It explores how the state regulated culture and the censorship regulations that were enforced. The third part generally presents the impact of the political changes after 1968 on the theater scene. The fourth pivotal part of the work focuses directly on the National Theatre, not only on its dramatic and staging directions but also on its selected personalities. This part is directly followed by a case study containing an interview with actress Taťjana Medvecká, who has been active in the National Theatre since 1975....en_US
uk.file-availabilityN
uk.grantorUniverzita Karlova, Katolická teologická fakultacs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.date.embargoEndDate13-09-2026
uk.embargo.reasonochrana informací chráněných zvláštním zákonemcs
uk.embargo.reasonprotection of information protected by a special lawen
uk.thesis.defenceStatusO
uk.departmentExternal.nameDepartment of Ecclesiastical History and Literary Historyen
uk.departmentExternal.nameKatedra církevních dějin a literární historiecs


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV