Diaspora and Media: Pakistani Shia Muslims in Norway
Diaspora a média: pákistánští šíité v Norsku
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186302Identifiers
Study Information System: 253195
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Numerato, Dino
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Society, Communication and Media
Department
Department of Journalism
Date of defense
22. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (English)
post-migration generation, diaspora, migration generation, new media, culture,religion, identity formationStudie se zaměřuje na pákistánskou šíitskou muslimskou diasporu žijící v Oslu. Studie bude zkoumat, jak život v technologicky vyspělé době internetu spolu s identitou diaspory ovlivňuje kulturní a náboženské zvyklosti postmigrační generace. Dále bude zkoumat, jak to ovlivňuje jejich asociace a vnímání jejich vlasti a náboženství a poskytuje jim pocit sounáležitosti žijící v multikulturní společnosti. Studie využívá kvalitativní přístup, který je prováděn prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se sedmi členy, čtyřmi z postmigrační generace a třemi z generace migrační. Tematická analýza odhaluje, jak internet spojil komunitu diaspory s jejich náboženskými a kulturními kořeny, tj. s Pákistánem. Ukázala, jak se jejich vnímání kultury a náboženství vyvíjelo a měnilo díky vystavení internetu, který jim pomohl dozvědět se více o jejich kultuře a náboženství a učinil je kulturně uvědomělejšími. Zjištění poukazují na složitou souhru mezi médii, náboženskou identitou, utvářením kulturní identity a zkušenostmi s diasporou mezi pákistánskými šíitskými muslimy v Oslu. Dále zkoumá rozdíly v náboženské a kulturní identitě mezi dvěma generacemi a to, jakou roli v tom mohou hrát technologie. Tento výzkum je přínosem pro kulturní, mediální a diasporální studia a nabízí pohled na vývoj dynamiky náboženské a...
The study focuses on the Pakistani Shia Muslim diaspora residing in Oslo. The study will explore how living in a technologically advanced era of the internet, along with having a diaspora identity, influences the cultural and religious practices of the post-migration generation. Furthermore, it will explore how it impacts their association and perception towards their homeland and religion and provides them with a sense of belonging living in a multicultural society. The study employs a qualitative approach, conducted through semi-structured interviews with seven members, four from the post-migration generation and three from the migration generation. Thematic analysis reveals how the internet connected the diaspora community to their religious and cultural roots, i.e., Pakistan. It showcased how their perception of culture and religion has evolved and changed due to exposure to the internet, which has helped them learn more about their culture and religion and made them more culturally aware. The findings highlight the complex interplay between media, religious identity, cultural identity formation, and diaspora experiences among the Pakistani Shia Muslims in Oslo. Furthermore, it explores the variation in religious and cultural identity between the two generations and how technology may play a...