Deepfakes a současné dění v digitálních médiích
Deepfakes and current events in digital media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186095Identifikátory
SIS: 251606
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Končelík, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
20. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Deepfakes, umělá inteligence, dezinformace, digitální média, současné děníKlíčová slova (anglicky)
Deepfakes, artificial intelligence, disinformation, digital media, current eventsDiplomová práce se zabývá vznikem deepfakes a jejich vlivem na současné dění v rámci digitálních médií. Teoretická část práce se zaměřuje na technologie stojící za vznikem deepfakes, ale také na jejich úskalí a dopady na aktuální události v mediálním prostoru. Pro tyto účely jsou v práci blíže popsány různé oblasti od aplikací a aktuálního využití umělé inteligence, přes vliv na důvěryhodnost médií až po problematiku regulace a morální dilemata spojená se vznikem deepfakes. V praktické části byl nejdříve realizován kvalitativní experiment zkoumající lidské schopnosti rozpoznání deepfake obsahu ve srovnání s jeho skutečnými předlohami. Po experimentu následovala kvalitativní část výzkumu s využitím metody polostrukturovaných rozhovorů zaměřených na vnímání deepfakes ze strany veřejnosti.
Diploma thesis deals with the emergence of deepfakes and their influence on contemporary developments within digital media. The theoretical part of the thesis focuses on the technologies behind the emergence of deepfakes, but also on their pitfalls and impacts on current events in the media space. For these purposes, the work describes various areas from the applications and current use of artificial intelligence, through the influence on the credibility of the media to the regulation of the issue and the moral dilemmas associated with the creation of deepfakes. In the practical part, a qualitative experiment was first conducted, focusing on human abilities to recognize deepfake content compared to its real-life counterpart. The experiment was followed by a qualitative part of the research using a semi- structured interview method focusing on the public's perceptions of deepfakes
