Významné faktory podporující videosupervizi z pohledu supervizantů
Important factors supporting videosupervision from the point of view of supervision users
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186031Identifiers
Study Information System: 244174
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Pernička, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations with specialisation in Supervision
Department
Programme Management and Supervision
Date of defense
20. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kybersupervize, Videosupervize, Supervize, Výzkum pro praxiKeywords (English)
Cybersupervision, Videosupervision, Supervision, Practice ResearchPředkládaná diplomová práce je zaměřena na faktory, které umožňují zdárný průběh supervize pomocí videokonference čili videosupervize. Cílem práce je poskytnout praktický nástroj supervizorům, který jim tyto podpůrné elementy může pomoci identifikovat, rozvíjet je a pracovat s nimi. V teoretické části práce je kybersupervize a její varianta videosupervize představena, je vyložena jejich historie, formy, modely a zejména podpůrné a limitující faktory, které ovlivňují jejich průběh. Na základě studia literatury byl formulován prototyp dotazníku mapující vnímání podpůrných faktorů videosupervize z pohledu supervidovaných. Epistemologicko-metodologickým východiskem je výzkum pro praxi (practice research), konkrétním design je smíšená studie s kvalitativní a následující kvantitativní částí. Kvalitativní část využila obsahové analýzy dat získaných z dvou ohniskových skupin, a tyto výsledky byly následně využity pro precizaci původní verze dotazníku, který byl elektronicky distribuován. Data z obou částí výzkumu byla použita pro formulaci praktického doporučení pro supervizory, jak mohou přispět k zdárnému průběhu videosupervize pomocí podpůrných faktorů, které vnímali supervidovaní jako nezbytné. Výsledky jsou diskutovány, včetně návrhů dalších cest výzkumu. Klíčová slova: Kybersupervize, Videosupervize,...
The thesis is focused on the factors that enable the successful process of supervision using video conference or videosupervision. The aim of thesis is to provide a practical tool for supervisors that can help to identify, enhance and manage these supporting elements. In the theoretical part of the thesis, cyber-supervision and its variant videosupervision are introduced, their history, forms, models and especially the supporting and limiting factors that influence their course are explained. Based on the study of the literature, a prototype of the questionnaire mapping the perception of the supporting factors of videosupervision from the perspective of the supervised was formulated. The epistemological-methodological approach is the practice research. In the thesis a mixed study with a qualitative and then a quantitative part was used. The qualitative part used content analysis of data obtained from two focus groups, and these results were subsequently used to refine the original version of the questionnaire, which was then distributed electronically. The data from both researches were used to formulate a practical recommendation for supervisors, how they can contribute to the successful course of videosupervision using the support factors perceived by the supervisees as necessary. The results are...