Mediální výchova jako téma hodin dějepisu
Media as a topic of history classes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185986Identifiers
Study Information System: 246508
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Groman, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
média, vzdělávání, mediální výchova, dějepis, Rámcový vzdělávací program, průřezová témata, školaKeywords (English)
Media, education, media education, history class, Framework Education Program, cross-cutting topics, schoolMediální výchova jako téma hodin dějepisu - Abstrakt Bc. Martina Leciánová Tato práce řeší téma mediální výchovy jako tématu v hodinách dějepisu. Jejím cílem bylo zjistit, zda se Rámcový vzdělávací program (RVP) této problematice věnuje, a na jejím základě zjistit, do jaké míry se objevuje v samotné literatuře. Práce spočívala v kvantitativní analýze zmíněných dokumentů spadajících pod MŠMT a učebnic dějepisu pro 9. ročník. Součástí výstupu byl také návrh metodického nástroje pro ulehčení výuky mediální výchovy v hodině dějepisu, který vznikl na základě rozhovorů s učiteli dějepisu. Výsledky ukazují, že RVP tuto možnost výuky oficiálně neuznává, ale mediální výchova se jako taková v učebnicích v omezeném množství vyskytuje, a i dotazovaní učitelé uvedli, že mediální výchovu vnímají jako součást výuky dějepisu. Navrhovaným metodickým nástrojem je databáze, ve které by se nacházely prameny a zdroje, které lze v hodině využít, aby učitelé ušetřili čas při přípravě. Databáze by mohla fungovat pomocí vzájemné spolupráce jednotlivých učitelů. Takzvaně "od nich pro ně".
Mediální výchova jako téma hodin dějepisu - Abstract Bc. Martina Leciánová This work deals with the topic of media education as a topic in history classes. Its aim was to find out whether the Framework Education Program (FEP) deals with this issue and, on the basis of it, to find out to what extent it appears in the literature itself. The work consisted of a quantitative analysis of the mentioned documents falling under the Ministry of Education and Culture and history textbooks for the 9th grade. Part of the output was also the proposal of a methodological tool for facilitating the teaching of media education in the history class, which was created on the basis of interviews with history teachers. The results show that the RVP does not officially recognize this possibility of teaching, but media education as such appears in textbooks in limited quantities, and even the interviewed teachers stated that they perceive media education as part of history education. The proposed methodical tool is a database that would contain sources and resources that can be used in class to save time for teachers in preparation. The database could work through the mutual cooperation of individual teachers. So-called "from them for them".