Vizuální rámcování války na Ukrajině
Visual framing of the war in Ukraine
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185886Identifiers
Study Information System: 252643
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Géla, František
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
18. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Rámcování, vizuální rámcování, nastolování agendy, mírová žurnalistika, válka na Ukrajině, fotožurnalistika, zpravodajská fotografie, obsahová analýza, sémiotická analýzaKeywords (English)
Framing, visual framing, agenda setting, peace journalism, war in Ukraine, photojournalism, news photography, content analysis, semiotic analysisDiplomová práce "Vizuální rámcování války na Ukrajině" zkoumá, jakým způsobem české a zahraniční deníky konstruují mediální obraz tohoto konfliktu v publikovaných fotografiích. Teoretická práce se soustředí zejména na teorii rámcování a její vizuální rozměr, nastolování agendy a mírovou žurnalistikou, přičemž tento normativní směr práce využívá jako výchozí zdroj rámců analyzovaných v praktické části. Analýza kombinuje kvantiativní a kvalitativní přístupy Cílem kvantitativní části analýzy bylo doplnit doposud chybějící data o vizuálním rámcování války na Ukrajině českými a zahraničními médii. Dále se soustředila na vývoj frekvence fotografického pokrytí analyzovaného konfliktu a identifikaci rolí aktérů, kteří na snímcích vystupují. Kvalitativní část se pokusila zjištění kvantitativní části hlouběji prozkoumat analýzou vybrané části snímků zobrazujících identifikované rámce.
The thesis "Visual Framing of the War in Ukraine" examines how Czech and foreign newspapers construct the media image of this conflict in published photographs. The theoretical focus of the thesis is mainly on framing theory and its visual dimension, agenda setting and peace journalism, using this normative direction as a starting point for the frames analysed in the practical part of the thesis. The analysis combines quantitative and qualitative approaches The aim of the quantitative part of the analysis was to fill in the previously missing data on the visual framing of the war in Ukraine by Czech and foreign media. Furthermore, it focused on the development of the frequency of photographic coverage of the analysed conflict and the identification of the roles of actors appearing in the images. The qualitative part attempted to explore the findings of the quantitative part in more depth by analysing a selected part of the images depicting the identified frames.