Současná knihovědná studia na univerzitách v USA a v Kanadě
Contemporary Book Culture Studies at the Universities in the USA and in Canada
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185783Identifiers
Study Information System: 223942
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Marek, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information, media and book culture
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
knižní kultura|knihověda|knihovnictví|vzdělání|studium|univerzita|Spojené státy americké|KanadaKeywords (English)
book culture|book studies|library science|education|curriculum|university|United States of America|CanadaDiplomová práce se zabývá výzkumem, analýzou a zhodnocením forem současné výuky knihovědného zaměření na amerických a kanadských univerzitách. Jejím cílem je zmapovat výuku knihovědy na těchto institucích, čímž se dosud žádná práce podrobně nezabývala. V teoretické části je nejprve na základě české i cizojazyčné odborné literatury představen kontext knihovědy z historického hlediska s důrazem jak na prostředí Severní Ameriky, tak pro porovnání i české prostředí. V praktické části pak z tohoto kontextu vychází kvantitativní i kvalitativní analýza jednotlivých škol, kateder a jejich programů, na nichž je možné knihovědné zaměření studovat. Hlavním zdrojem informací byly v tomto případě veřejně dostupné studijní plány institucí, doplňující zdroj představovali v případě potřeby oslovení zástupci univerzit. Na základě analýzy jsou následně charakterizovány specifické trendy současného knihovědného vzdělávání na univerzitách v USA a Kanadě, jejichž shrnutí a zhodnocení je předmětem závěru práce.
This diploma thesis explores, analyzes, and evaluates forms of contemporary book history education at American and Canadian universities. Its goal is to map book history teaching at these institutions, something that no previous study has addressed in detail. In the theoretical part, the context of book history is presented from a historical point of view based on both Czech and foreign expert literature, with an emphasis on the North American environment and, for comparison, the Czech environment as well. In the practical part, a quantitative and qualitative analysis of individual schools, departments and their programmes where book history can be studied is carried out, based on described context. The main source of information in this case was the publicly available curricula of the institutions, with a supplementary source provided by university representatives, who were contacted when necessary. Based on the analysis, specific trends in contemporary book history education at universities in the United States and Canada are then characterized, summarized and evaluated in the conclusion of the thesis.