Využití hry Minecraft ve výuce chemie
Use of the game Minecraft in teaching chemistry
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185725Identifiers
Study Information System: 228724
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Martínek, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Chemistry for Teacher Education with double curriculum study Biology for Teacher Education
Department
Department of Chemistry Education
Date of defense
15. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
digitální hra, videohra, počítačová hra, vzdělávání, game-based learning, výuka chemie, Minecraft EducationKeywords (English)
digital game, video game, computer game, education, game-based learning, chemistry teaching, Minecraft EducationCílem bakalářské práce je představit digitální hru Minecraft Education jako didaktický prostředek ve výuce chemie. Teoretická část se zabývá problematikou zapojení digitálních her do vzdělávání, zejména do výuky přírodních věd. Vymezuje pojmy a uvádí výhody a nevýhody, které jsou s implementací digitálních her do výuky spojeny. Stručně zmapována je rovněž historie vývoje digitálních her a digitalizace vzdělávání u nás. V rámci praktické části je představena hra Minecraft Education. Jsou popsány nástroje a funkce, které umožňují její využití v hodinách chemie. Je prozkoumán její vzdělávací potenciál a naznačena úskalí, která jsou s jejím zapojením do výuky spojena. Klíčová slova digitální hra, videohra, počítačová hra, vzdělávání, game-based learning, výuka chemie, Minecraft Education
The aim of the bachelor thesis is to introduce the digital game Minecraft Education as a didactic tool in teaching chemistry. The theoretical part deals with the issue of integrating digital games into education, especially into science education. It defines the concepts and presents the advantages and disadvantages that are associated with the implementation of digital games in teaching. The history of the development of digital games and the digitalisation of education in our country is also briefly mapped. In the practical part, the game Minecraft Education is introduced. The tools and features that enable its use in chemistry classes are described. Its educational potential is explored and the problems associated with its integration into the classroom are outlined. Keywords digital game, video game, computer game, education, game-based learning, chemistry teaching, Minecraft Education