Zobrazit minimální záznam

The effects of prenatal stress on child development
dc.contributor.advisorTakács, Lea
dc.creatorŠkrdová, Barbora
dc.date.accessioned2023-11-07T22:24:23Z
dc.date.available2023-11-07T22:24:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185680
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the effects of prenatal stress on the psychological development of a child in preschool age. The theoretical part describes the types of stress in pregnancy, their prevalence, and the possibilities of screening and preventions or the way of reduction. It also concentrates on the effects of prenatal stress on child development, including factors that moderate and mediate this effect. The empirical part focuses on the effects of prenatal stress on cognitive, psychomotor, and socio-emotional development in children at the age of five, and whether the effect of prenatal stress on child development is mediated by maternal stress in the period after birth. The sample includes 218 mothers whose children were examined using the Intelligence and Development Scale (IDS) at the age of five. Pre- and postnatal stress was measured using The Perceived Stress Scale (PSS) in the third trimester, and then at 9 months and 3, 4 and 5 years after delivery. The results of path analyses did not show a significant effect of pre- and postnatal stress on children's development in the mentioned areas. Prenatal stress was a significant predictor of postnatal stress. The included covariates showed a positive effect of the mother's education on verbal cognitive and socioemotional development....en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na dopady prenatálního stresu na psychický vývoj dítěte v předškolním věku. Teoretická část popisuje typy stresu v těhotenství, jejich prevalenci, možnosti screeningu a prevenci či redukci stresu. Dále se soustředí na dopady prenatálního stresu na vývoj dítěte včetně faktorů, které tento efekt moderují a mediují. Empirická část se zaměřuje na dopady prenatálního stresu na kognitivní, psychomotorický a socioemoční vývoj u dětí ve věku pěti let, a zároveň na to, zda je efekt prenatálního stresu na vývoj dítěte mediován stresem matky v období po narození dítěte. Výzkumný soubor zahrnuje 218 matek, jejichž děti byly ve věku pěti let vyšetřeny pomocí Inteligenční a vývojové škály (IDS). Pre- a postpartální stres byl měřen pomocí The Perceived Stress Scale (PSS) ve třetím trimestru těhotenství, a dále v období 9 měsíců a 3,4 a 5 let po porodu. Výsledky path analýz neukázaly signifikantní efekt pre- a postpartálního stresu na vývoj dětí v uvedených oblastech. Prenatální stres byl signifikantním prediktorem postpartálního stresu. Ze zařazených kovariátů se ukázal pozitivní efekt vzdělání matky na verbální kognitivní a socioemoční vývoj. Chlapci měli nižší skór v oblasti motorického vývoje ve srovnání s dívkami. Nižší sociální opora v těhotenství zvyšovala prenatální i...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectprenatal stress and distress|child development|psychomotor development|cognitive development|socioemotional developmenten_US
dc.subjectprenatální stres a distres|vývoj dítěte|psychomotorický vývoj|kognitivní vývoj|socioemoční vývojcs_CZ
dc.titleDopady prenatálního stresu na psychický vývoj dítětecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-13
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245416
dc.title.translatedThe effects of prenatal stress on child developmenten_US
dc.contributor.refereePešout, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na dopady prenatálního stresu na psychický vývoj dítěte v předškolním věku. Teoretická část popisuje typy stresu v těhotenství, jejich prevalenci, možnosti screeningu a prevenci či redukci stresu. Dále se soustředí na dopady prenatálního stresu na vývoj dítěte včetně faktorů, které tento efekt moderují a mediují. Empirická část se zaměřuje na dopady prenatálního stresu na kognitivní, psychomotorický a socioemoční vývoj u dětí ve věku pěti let, a zároveň na to, zda je efekt prenatálního stresu na vývoj dítěte mediován stresem matky v období po narození dítěte. Výzkumný soubor zahrnuje 218 matek, jejichž děti byly ve věku pěti let vyšetřeny pomocí Inteligenční a vývojové škály (IDS). Pre- a postpartální stres byl měřen pomocí The Perceived Stress Scale (PSS) ve třetím trimestru těhotenství, a dále v období 9 měsíců a 3,4 a 5 let po porodu. Výsledky path analýz neukázaly signifikantní efekt pre- a postpartálního stresu na vývoj dětí v uvedených oblastech. Prenatální stres byl signifikantním prediktorem postpartálního stresu. Ze zařazených kovariátů se ukázal pozitivní efekt vzdělání matky na verbální kognitivní a socioemoční vývoj. Chlapci měli nižší skór v oblasti motorického vývoje ve srovnání s dívkami. Nižší sociální opora v těhotenství zvyšovala prenatální i...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the effects of prenatal stress on the psychological development of a child in preschool age. The theoretical part describes the types of stress in pregnancy, their prevalence, and the possibilities of screening and preventions or the way of reduction. It also concentrates on the effects of prenatal stress on child development, including factors that moderate and mediate this effect. The empirical part focuses on the effects of prenatal stress on cognitive, psychomotor, and socio-emotional development in children at the age of five, and whether the effect of prenatal stress on child development is mediated by maternal stress in the period after birth. The sample includes 218 mothers whose children were examined using the Intelligence and Development Scale (IDS) at the age of five. Pre- and postnatal stress was measured using The Perceived Stress Scale (PSS) in the third trimester, and then at 9 months and 3, 4 and 5 years after delivery. The results of path analyses did not show a significant effect of pre- and postnatal stress on children's development in the mentioned areas. Prenatal stress was a significant predictor of postnatal stress. The included covariates showed a positive effect of the mother's education on verbal cognitive and socioemotional development....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV