Psychologické aspekty pěstounské péče na přechodnou dobu: profesionalita a emoční angažovanost
Psychological aspects of short-term foster care: professionalism and commitment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185677Identifiers
Study Information System: 253261
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Gillernová, Ilona
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
emoční angažovanost|profesionalita|pěstounská péče na přechodnou dobu|přechodný pěstoun|roleKeywords (English)
commitment|professionalism|short-term foster care|short-term foster carer|roleDiplomová práce se zabývá definicí role přechodného pěstouna pohledem samotných osob, které tuto roli vykonávají. Cílem práce je zmapování míry emoční angažovanosti a profesionality v přechodném pěstounství a faktorů, které tyto fenomény ovlivňují. Empirická část je založena na kvalitativním výzkumu. Pro sběr dat byly využity polostrukturované rozhovory. Získaná data byla zpracována metodou zakotvené teorie. Výsledky této práce ukázaly, že přechodní pěstouni svoji roli definují jako "emočně angažovaný přechodný pěstoun". Tento název vystihuje schopnost pěstounů využívat jak emočně angažované, tak profesionální prvky. Zjištění také ukázala, že jsou pěstouni ve své roli flexibilní a v průběhu času ji proměňují. Práce také nabízí porozumění pojetí profesionality očima přechodných pěstounů, která nespočívá v emočním odstupu. Výsledky této práce nabídly poměrně bohatý náhled do vnímají vlastní role přechodných pěstounů, který má potenciál pro využití v praxi, a to především v úpravě oficiálně deklarované náplně role, nastavení procesů a spolupráce.
This diploma thesis deals with the definition of the role of a short-term foster carer from the perspective of the persons who perform this role. The aim of the thesis is to map the level of commitment and professionalism in short-term fostering and the factors that influence these phenomena. The empirical part is based on qualitative research. Semi-structured interviews were used for data collection. The collected data was processed using the grounded theory method. The results of this work showed that short-term foster carers define their role as "emotionally commited transitional foster carer". This term reflects the ability of foster carers to use both emotionally engaged and professional elements. Findings also showed that foster carers are flexible in their role and change it over time. The thesis also offers an understanding of the concept of professionalism through the eyes of short-term foster carers that does not rely on emotional detachment. The findings of this thesis have offered a relatively rich insight into the perceived self-role of short-term foster carers, which has potential for use in practice, particularly in adjusting officially stated role descriptions, process setting and collaboration.