Časoprostorová mobilita obyvatel Prahy: Hodnocení prostřednictvím dat o využití carsharingu
Spatiotemporal mobility of the inhabitants of Prague: Evaluation through carsharing usage data
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185674Identifikátory
SIS: 244716
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraft, Stanislav
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Sociální geografie a regionální rozvoj
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
14. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
carsharing, doprava, městská mobilita, udržitelná dopravaKlíčová slova (anglicky)
carsharing, transport, urban mobility, sustainable transportPráce se zaměřuje na tématiku carsharingové dopravy, která představuje dosud málo prozkoumaný, avšak dynamicky se rozvíjející segment městské mobility. Mezi úvodní cíle patří zmapování současného carsharingového trhu v Praze a nastínění základních mechanismů fungování tohoto typu dopravy v porovnání s osobním automobilem. Následná geografická analýza se opírá o důležitost časoprostorových souvislostí, které spoluutváří hlavní faktory determinující rozmístění a míru koncentrace carsharingových vozidel. Nalezení hlavních územních diferenciací je zásadní pro objasnění příčin shlukových míst, důraz je kladen zejména na rozbor rozsáhlých dat za účelem nalezení a vysvětlení pravidelností. Analýza je uskutečněna na základě poskytnutých dat soukromou carsharingovou společností, které obsahují údaje o více než 17 000 pronájmech sdílených vozidel. Část práce se také zaměřuje na potenciální optimalizaci současného nastavení carsharingové společnosti pro nalezení maximální efektivity. Klíčová slova: carsharing, doprava, městská mobilita, udržitelná doprava
The thesis focuses on the topic of carsharing transport, which represents a still understudied but dynamically developing segment of urban mobility. The initial objectives include mapping the current carsharing market in Prague and outlining the basic mechanisms of this type of transport in comparison to car ownership. The subsequent geographical analysis relies on the importance of spatiotemporal contexts, which co-create the main factors that determine the distribution and concentration of carsharing vehicles. Finding the main spatial differentiations is essential to elucidate the causes of clustered locations, with a particular emphasis on analyzing large-scale data to identify and explain regularities. The analysis is based on data provided by a private carsharing company, which includes information on more than 17,000 rentals of shared vehicles. Part of the thesis also focuses on the potential optimization of the current setup of the carsharing company to achieve maximum efficiency. Key words: carsharing, transport, urban mobility, sustainable transport
