Analýza zkušeností nezletilých s romantizovaným nebo sexualizovaným kontaktem s osobou vůči nim v pedagogickém postavení
Minors' Experience Analysis of Romanticized or Sexualized Contact with an Educator
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185656Identifikátory
SIS: 244518
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krejčí, Josef
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dospívající, nezletilí, vyučující, překročení profesních hranic, sexualizované zneužití pedagogické moci, sexuální zneužívání osobou v pedagogickém postavení, zneužití moci, interpretativní fenomenologická analýza, IPA, feministický výzkumKlíčová slova (anglicky)
Adolescents, Minors, Teachers, Educators, Crossing Professional Boundaries, Educator Sexual Misconduct, Educator Sexual Abuse, Abuse of Power, Interpretative Phenomenological Analysis, IPA, Feminist ResearchDiplomová práce se zabývá v českém prostředí plošně zamlčovanou problematikou romantizovaného a sexualizovaného kontaktu mezi nezletilými osobami a dospělými osobami zaujímajícími vůči nim pedagogické postavení. Sestává se z teoretické a empirické části. Teoretická část práce představuje psychologické aspekty adolescentního vývojového období a psychologické aspekty pedagogického povolání, pojednává o problematice překračování profesních hranic osobou v pedagogickém postavení a konečně vymezuje specifický podtyp sexualizovaného zneužívání pedagogické moci: sexuální zneužívání nezletilých osob osobami, jež vůči těmto zaujímají pedagogické postavení, prostřednictvím sexualizovaného kontaktu s nimi. Těžištěm empirické části práce je výzkumný projekt rámovaný konstruktivistickými, feministickými a fenomenologickými východisky. Jedná se o interpretativní fenomenologickou analýzu zkušeností pěti dospělých žen, které v adolescenci prožily romantizovaný nebo sexualizovaný kontakt s osobou, jež vůči nim v danou dobu zaujímala pedagogické postavení. Cílem výzkumného šetření bylo hloubkově porozumět zkušenostem konkrétních osob z jejich tehdejší adolescentní perspektivy a z jejich soudobé dospělé perspektivy a zachytit případnou časovou změnu v jejich vztahování se k vlastním zkušenostem. Všechny výzkumné...
The diploma thesis deals with the issue of romanticized and sexualized contact of minor students and their adult educators which is being dominantly silenced in the Czech Republic. The thesis consists of a theoretical part and an empirical part. Theoretical part of the thesis presents psychological aspects of the developmental period of adolescence and of the pedagogical profession, discusses the issue of crossing professional boundaries by an educator and finally defines a specific subtype of educator sexual misconduct: educator sexual abuse of minor students in the form of a mutual sexualized type of a contact. The focus of the empirical part of the thesis is a research project framed by constructivist ontology, feminist epistemology and phenomenological metodology. The research project is an interpretative phenomenological analysis of the experience of five adult women who experienced romanticized or sexualized contact with their educator during adolescence. The purpose of the research was to gain an in-depth understanding of its participants' experiences both from their former adolescent perspective and their contemporary adult perspective and to capture any possible change of their mind during the given period concerning their own experiences. Currently, all five research participants consider...