Proměny transformativního učení
Metamorphosis of the Transformative Learning
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185558Identifikátory
SIS: 248884
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sycha, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učení se dospělých|transformativní učení|perspektivní transformace|kritický dialog|Jack Mezirow|bibliometrická analýza|vědecké časopisyKlíčová slova (anglicky)
adult learning|transformative learning|perspective transformation|critical dialogue|Jack Mezirow|bibliometric analysis|academic journalsPráce se zaměřuje na teorii transformativního učení dospělých Jacka Mezirowa, její hlavní myšlenkové opory, vývoj a recepci v mezinárodním andragogickém myšlení. Cílem práce je analyzovat teorii transformativního učení a vývoj hlavního proudu pojímání transformativního učení od jejího vzniku do současnosti. Pomocí bibliometrické analýzy a obsahové analýzy vybraných mezinárodních recenzovaných časopisů International Journal of Lifelong Education, Adult Education Quarterly, Studies in the Education of Adults a European Journal for Research on the Education and Learning of Adults je v empirickém šetření následně analyzován vývoj pojímání transformativního učení v rámci jejich posledních pěti úplných ročníků. Cílem empirického šetření je identifikovat hlavní rozvíjená témata a přístupy k využití teorie transformativního učení. Z kvantitativního hlediska je sledován vývoj počtu příspěvků k transformativnímu učení formou studií. Dále jsou sledovány podoby souhlasného rozvíjení Mezirowových myšlenek, jejich kombinace s jinými teoretickými přístupy nebo polemické přístupy. Klíčová slova: vzdělávání dospělých, teorie transformativního učení, perspektivní transformace, kritický dialog, významová perspektiva, Jack Mezirow, bibliometrická analýza, odborné časopisy
This diploma thesis focuses on Jack Mezirow's theory of transformative adult learning, its main ideas, development, and reception in international andragogical thinking. The thesis aims to analyze the theory of transformative learning and the development of mainstream conceptions of transformative learning from its inception to the present day. Using bibliometric analysis and content analysis of selected international peer-reviewed journals such as the International Journal of Lifelong Education, Adult Education Quarterly, Studies in the Education of Adults, and European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, the development of the conceptualization of transformative learning is then be analyzed in an empirical investigation across their last five full editions. The empirical research aims to identify the main themes developed and approaches to transformative learning theory. From a quantitative perspective is analyzed the growth of the number of contributions to transformative learning in the form of studies. Moreover, is followed congruent forms of development of Mezirow's ideas, and their combination with other theoretical approaches or polemical approaches to the theory. Key words: adult learning, theory of transformative learning, perspective transformation, critical...
