Aplikace design thinking metody ve vzdělávání na českých základních školách
Application of the Design thinking method in education in Czech primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185530Identifiers
Study Information System: 251022
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Slussareff, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Design thinking|vzdělávání|měkké dovednosti|konstruktivismus|konstrukcionismus|kompetence|základní školyKeywords (English)
Design thinking|Education|Soft skills|construktivism|construkcionism|competence|primary schools(česky) Tato diplomová práce zkoumá význam a realizaci kritického myšlení, kreativity a schopnosti řešit složité problémy v moderním vzdělávacím procesu, což je obzvlášť důležité v kontextu prudkého vývoje umělé inteligence. Práce zdůrazňuje potřebu přechodu od tradičního modelu výuky, který klade důraz na předávání hotových znalostí, k výuce založené na konstruktivistické teorii. Práce se opírá o myšlenky a výzkum klíčových osobností v oblasti vzdělávání a technologií, včetně Vygotského, Paperta, Dedeho a Jörga. Důraz je kladen na důležitost osobního a kompetenčního rozvoje žáků, včetně rozvoje dovedností potřebných v informační společnosti. Zaměřuje se na zkoumání výukových metod s využitím design thinking (DT), které umožňují studentům přistupovat k učení kreativně a zodpovědně. V čtyřech hlavních kapitolách práce představuje stručný vývoj a vymezení pojmu DT, provádí systematickou rešerši, popisuje vlastní výzkumný design a poskytuje souhrn klíčových zjištění a doporučení pro budoucí praxi a výzkum.
(in English) This thesis explores the importance and implementation of critical thinking, creativity and complex problem solving skills in the modern educational process, which is particularly relevant in the context of the rapid development of artificial intelligence. The thesis highlights the need to move away from the traditional model of teaching, which emphasises the transmission of ready-made knowledge, to teaching based on constructivist theory. The thesis draws on the ideas and research of key figures in education and technology, including Vygotsky, Papert, Dede and Jörg. It emphasises the importance of students' personal and skills development, including the development of skills needed in the information society. It focuses on exploring teaching methods using Design Thinking (DT) to enable students to approach learning creatively and responsibly. In four main chapters, the thesis presents a brief development and definition of DT, conducts a systematic review, describes its own research design, and provides a summary of key findings and recommendations for future practice and research.