Souvislosti motorického a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku
Association between Motor and Cognitive Development in Preschool Children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185521Identifiers
Study Information System: 249193
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Maulisová, Alice
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kognitivní vývoj|motorický vývoj|předškolní věk|Stoddenův modelKeywords (English)
Cognitive development|Motor development|Preschool age|Stodden modelDiplomová práce se zabývá tématem vztahu motorických konstruktů Stoddenova modelu a kognitivního vývoje u dětí předškolního věku. Cílem práce je zjistit míru významnosti těchto vztahů v rámci strukturálního modelu. V literárně přehledové části jsou popsána teoretická východiska kognitivního a motorického vývoje v předškolním věku, na která navazuje přiblížení stavu současného poznání v oblasti odborné literatury. Empirická část je koncipována jako kvantitativní výzkum s cílem zjištění míry významnosti vztahů mezi motorickými konstrukty a kognitivním vývojem. Sběr dat kognitivních funkcí byl realizován prostřednictvím subtestu metody IDS-P. Úroveň motorických dovedností byla zjišťována prostřednictvím světově uznávaných motorických testů a metod TGMD-2 (Test of Gross Motor Development) a MCA (Motor Competence Assessment). Výsledky poukázaly na možné významně pozitivní korelace motorických kompetencí se selektivním myšlením a motorických kompetencí s pojmovým myšlením. Zjištěny byly také negativní korelace pohybové aktivity s fonologickou pamětí a tělesné zdatnosti se selektivní pozorností. U motorických kompetencí byl ve shodě s hypotézou naměřen vztah s výsledným IQ subtestu kognitivního vývoje IDS-P. Výsledky regresní analýzy poukázaly na slabé a středně silné účinky zjištěných vztahů. Závěry...
The thesis focuses on the relationship between motor constructs from Stodden's model, and cognitive development in preschool-age children. The objective of the study is to determine the significance of these relationships within the structural model. The theoretical background of cognitive and motor development in preschool-age children is described in the literature review section, followed by an overview of the current state of knowledge in the field of professional literature. The empirical part is designed as a quantitative research study with the aim of investigating the extent of the relationships between motor constructs and cognitive development. Data on cognitive functions were collected through the use of the IDS-P method's subtest. The level of motor skills was assessed using internationally recognized motor tests and methods, namely TGMD-2 (Test of Gross Motor Development) and MCA (Motor Competence Assessment). The results indicated possible significantly positive correlations between motor competencies and selective thinking, as well as between motor competencies and conceptual thinking. Negative correlations were found between physical activity and phonological memory, as well as between physical fitness and selective attention. Additionally, as hypothesized, there was a relationship...