Climate change deniers and believers on the TikTok media platform: similarity and difference in the distribution of their knowledge claims
Popírači a zastánci klimatické změny na mediální platformě Tik Tok: podobnosti a rozdíly v distribuci jejich poznávacích nároků
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185426Identifiers
Study Information System: 249503
Collections
- Kvalifikační práce [18442]
Author
Advisor
Referee
Coufal, Linda
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Social Sciences
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
konspirace, vědění, důvěra, média, algoritmyKeywords (English)
Conspiracy, Knowledge, Trust, Media, AlgorithmsV éře dominance sociálních sítí prošla změnami nejen komunikace, ale i konflikty. Polarizace a radikalizace, které vznikají v důsledku izolace skupin ve svých informačních echokomorách, způsobují radikalizaci nápadů. Myšlenky o existenci změny klimatu rozdělily uživatele TikToku do dvou protichůdných kategorií. Tato studie si klade za cíl porozumět podobnostem a rozdílům v tom, jak uživatelé sociální sítě TikTok vnímají rozdíly uvnitř a mimo algoritmicky orientovanou sociální síť. Pro zodpovězení této otázky bylo provedeno srovnání dat z pěti rozhovorů s věřícími ve změnu klimatu a pěti popírači. Výsledky výzkumu naznačují, že echokomory nebrání vytváření prostředí s odlišnými názory pro obě skupiny. Skupiny však vnímaly své informační prostředí odlišně, kdy věřící ve změnu klimatu si všímali častější expozice odporujícím informacím.
In the era of the dominance of social networks, not only communication but also conflicts have undergone significant changes. Polarization and radicalization that occur due to the isolation of groups in their informational echo chambers cause radicalization of ideas. The ideas of existence of the climate change have split the users of TikTok into two opposing categories. This study aims to understand what are the similarities and differences in how users of the social network TikTok perceived the differences inside and outside an algorithm-based social network. To answer this question, a comparison of the interview data of 5 climate change believers and 5 deniers was made. The results of the research suggest that echo chambers do not prevent the creation of an opinion-challenging environment for both groups. However, the groups have perceived their informational environment differently, with climate change believers noticing more frequent exposure to opposing information.