Porovnání obtížnosti textu učebnic chemie pro ZŠ eye-trackingem a metodou Nestlerová-Průcha-Pluskal
Comparison of Lower-secondary Chemistry Textbooks' Text-difficulty Using Eye-tracking and the Nestler-Průcha-Pluskal Method
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185391Identifiers
Study Information System: 247070
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Tóthová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Chemistry Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Eye-tracking, metoda Think-aloud, analýza učebnic chemie pro ZŠ, obtížnost textuKeywords (English)
Eye-tracking, The Think-aloud method, The analysis of primary school chemistry textbooks, Text difficultyBakalářská práce shrnuje výsledky výzkumu zaměřeného na obtížnost textu v učebnicích chemie pro základní školy. Využita byla metoda eye-trackingu, při níž jsou žáci sledováni oční kamerou, jež přesně zaznamenává průběh čtení. Výzkumný vzorek žáků byl vybrán pomocí čtenářského pretestu, sestaveného z uvolněné pilotní úlohy testu PISA. Dalšího měření se zúčastnilo osm subjektů. Obtížnost textu byla testována pomocí vybraných úryvků z kapitol obsažených v učebnicích od nakladatelství Fraus a Nová Škola. Během testu byly zvukově nahrávány odpovědi na jednotlivé otázky, posléze byl se subjekty proveden rozhovor mapující jejich postoje ke čtení a chemii. Výsledky těchto měření byly porovnány s etablovanou metodou tria Nestlerová - Průcha - Pluskal. Výzkum ukazuje, že úspěšní čtenáři byli schopni vyhledávat v textu klíčové informace, podle nichž úlohy správně vyřešili. Neúspěšní čtenáři museli věnovat textu více pozornosti, neboť často měli problémy s jeho porozuměním, anebo se uchylovali k limitujícím strategiím, jako např. tipování. KLÍČOVÁ SLOVA Eye-tracking, metoda Think-aloud, analýza učebnic chemie pro ZŠ, obtížnost textu
The bachelor thesis summarizes the results of a research focused on text difficulty in chemistry textbooks for primary schools. The used method was eye-tracking, in which pupils are observed by an eye camera that accurately records the reading progress. The research sample of pupils was selected using a reading pretest constructed from a released pilot task of the PISA test. In the next measurement participated eight subjects. The text difficulty was tested using selected excerpts from the chapters contained in textbooks published by Fraus and Nová Škola. During the test, the answers to each question were audio-recorded and afterwards the subjects were interviewed to map their stands to reading and chemistry. The results of these measurements were compared with the established method of the Nestlerová-Průcha-Pluskal trio. The research shows that successful readers were able to search the text for key information, according to which they solved the tasks correctly. Unsuccessful readers had to pay more attention to the text as they often had problems with reading comprehension, which led to using limiting strategies such as guessing. KEYWORDS Eye-tracking, The Think-aloud method, The analysis of primary school chemistry textbooks, Text difficulty