Tvorba map ve výuce zeměpisu z pohledu učitelů
Map making in geography education from teachers' perceptive
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185334Identifiers
Study Information System: 236751
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Kuberská, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teacher Education of Geography for Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of Biology for Upper Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tvorba mapy, mapová dovednost, zeměpis, geografie, učitelKeywords (English)
map making, map skill, geography, teacherDiplomová práce se zabývá tvorbou map ve vyučovacích hodinách, ke které dochází, dle předchozích výzkumů, jen zřídka, přestože může komplexně rozvíjet žáky. Hlavním cílem je proto podrobněji charakterizovat tvorbu map v hodinách zeměpisu na druhém stupni českých základních škol a nalézt faktory, kvůli kterým tuto aktivitu učitelé nezařazují do své výuky častěji. Teoretická část práce popisuje mapové dovednosti, mezi které se řadí i dovednost tvorby mapy, jež je následně detailněji charakterizována. Za stěžejní část lze považovat autorem sestavenou klasifikaci druhů map, které lze tvořit při výuce ve škole, vycházející z české i zahraniční literatury. Teoretická část dále shrnuje výskyt tvorby mapy v rámcových vzdělávacích programech, přínosy tvorby map, vztah učitelů k této aktivitě a úroveň dovednosti žáků vytvářet mapy z pohledu jejich učitelů. Data pro praktickou část práce byla získána pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 253 učitelů zeměpisu z druhého stupně základních škol, jež vyplnili dotazník obsahující uzavřené i otevřené položky, které byly sestaveny na základě odborné literatury. Výzkumná zjištění ukázala, že u největší části učitelů tvoří jejich žáci mapy na menší části vyučovacích hodin, zatímco už existující mapy, například atlasy, jsou, podle největší skupiny učitelů,...
The diploma thesis focuses on map making during lessons, which, according to previous research, happens only rarely, even though it has the potential to comprehensively develop pupils. The main objective of the thesis is to characterize in more detail map making during geography lessons at Czech lower-secondary schools and to identify which factors prevent teachers from incorporating this activity more frequently into their lessons. The theoretical part of the thesis describes map skills, including the skill of map making, which is subsequently characterized in detail. A crucial part is the classification of map types, which can be made during school lessons, based on Czech and foreign literature compiled by the author. The theoretical part also summarizes the occurrence of map making in curriculum frameworks, the benefits of map making, teachers' attitudes towards this activity, and the level of pupils' map making skills from the perspective of their teachers. The data for the empirical part of the thesis were obtained through a questionnaire survey, in which 253 geography teachers from lower-secondary schools participated. They filled out a questionnaire containing closed and open-ended questions that were based on academic literature. The research findings showed that the majority of teachers...