Willingness to pay for ski passes in Slovakia
Ochota platit za skipasy na Slovensku
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184923Identifiers
Study Information System: 248017
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Šťastná, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ochota platit, logit, skipasy, SlovenskoKeywords (English)
WTP, logit, Ski Passes, SlovakiaCílem této práce je analyzovat ochotu platit za skipasy na Slovensku. Ordinální logistická regrese se používá na datech shromážděných ze samostatně vyvin- utého online dotazníku. Závislá proměnná Resort představuje čtyři typy re- sortů kategorizované vzestupně podle ceny. Délka obvyklé návštěvy lyžařského střediska ve dnech, délka sjezdovek v km, obtížnost sjezdovek, lokalita střediska a možnost nákupu skipasů online mají pozitivní a statisticky významný efekt v konečném modelu. Přítomnost lyžařského vleku pro děti ve středisku a možnost přijet do střediska autem za méně než hodinu se ukázaly jako stati- sticky významné faktory s negativním účinkem. Jediná statisticky významná demografická proměnná byl příjem spotřebitelů v tisících eur, která měla poz- itivní efekt. Klasifikace JEL C25, D12, L83, Z32 Klíèová slova Ochota platit, skipas, pořádkový logit, Slovensko Název práce Ochota platit za skipasy na Slovensku
The aim of this thesis is to analyze the willingness to pay for ski passes of consumers in Slovakia. Ordinal logistic regression is utilized on data collected by a self-developed online questionnaire. The dependent variable, Resort, rep- resents four resort types categorized from the least to the most expensive. The length of a usual ski resort visit in days, the length of the slopes in km, the difficulty of the slopes, the resort's locality, and the option to buy ski passes online were shown to have a positive effect and be statistically significant in the final model. The presence of a ski lift for kids in the resort and the ability to arrive at a resort by car in less than an hour were shown to be statistically significant with a negative effect. The only statistically significant demographic variable was shown to be the consumers' income in thousands of euros with a positive effect. JEL Classification C25, D12, L83, Z32 Keywords Willingness to pay, ski pass, ordinal logistic re- gression, Slovakia Title Willingness to pay for ski passes in Slovakia