Advective transport between atmospheric layers
Advektivní transport mezi atmosférickými vrstvami
diploma thesis (DEFENDED)
Item with restricted access
Whole item or its parts have restricted access until 10. 09. 2025
Reason for restricted acccess:
protection of information protected by a special law
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184911Identifiers
Study Information System: 243131
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Consultant
Eichinger, Roland
Pišoft, Petr
Referee
Karami, Khalil
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Atmospheric Physics, Meteorology and Climatology
Department
Department of Atmospheric Physics
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Residuálně průměrovaná cirkulace|tropopauza|stratopauza|střední atmosféra|Brewerova-Dobsonova cirkulaceKeywords (English)
Residual mean circulation|tropopause|stratopause|middle atmosphere|Brewer-Dobson circulationTransport ve střední atmosféře je řízen globální Brewer-Dobsonovou cirkulací. Advektivní transport je důležitou složkou této cirkulace. Předložená diplomová práce se zaměřuje podrobně na advektivní transport ve střední atmosféře pomocí transformovaného Eulerovského průměru a to na základě dat z reanalýzy ERA5 a chemicko-klimatických modelů z projektů Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6) a Chemistry-Climate Model Initiative (CCMI-1). Část práce se týká odvození nové metody pro analytickou dekompozici změn transportu na dílčí kinematické faktory, jako jsou urychlující reziduální cirkulace, změny ve vertikální struktuře střední atmosféry a další.
The transport in the middle atmosphere is controlled by the global-scale Brewer-Dobson circulation. Advective transport is an important component of the Brewer-Dobson circulation. Using the transformed Eulerian mean framework this thesis focuses in detail on advective transport in the middle atmosphere based on data from the ERA5 reanalysis and chemistry-climate models within the Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6) and the Chemistry-Climate Model Initiative (CCMI-1). Part of the thesis concerns the derivation of a new method for analytical decomposition of transport changes into partial kinematic factors such as accelerating residual circulation, changes in the vertical structure of the middle atmosphere and others.