Vliv pohybové aktivity na žáky s SPU na 1. st. základní školy (dle par. 16)
Influence of physical activity on pupils with specific learning disabilities at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184885Identifiers
Study Information System: 246755
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, dysgrafie, dyslexie, pohybová aktivita, jemná a hrubá motorikaKeywords (English)
specific learning disabilities, dysgraphia, dyslexia, psysical activity, fine and gross motor skillsDiplomová práce Vliv pohybové aktivity na žáky s SPU na 1. stupni základní školy (dle par. 16) předkládá čtenářům základní informace a vhled do problematiky specifických poruch učení. Diplomová práce je členěna do čtyř kapitol. První kapitola je věnována definicím a příčinám specifických poruch učení. Je zde také vymezeno vzdělání a legislativní rámec v České republice. Druhá kapitola se věnuje přístupům a reedukacím jednotlivých specifických poruch učení. Text samotné třetí kapitoly rozebírá rozvoj pohybu jako důležité složky života a podrobněji popisuje jednotlivé terapeutické aktivity aplikované na základní škole. Cílem diplomová práce je pomocí aplikace souboru hudebně-pohybových aktivit na podporu jemné a hrubé motoriky ovlivnit kvalitu výuky. Výzkum je v praktické části diplomové práce realizován pomocí kvalitativního výzkumného šetření a je popsán ve čtvrté kapitole. Závěr práce uvádí hodnocení pozorovaných oblastí, ve kterých žáci selhávají a ve kterých došlo vlivem aplikace hudebně-pohybových aktivit ke zlepšení. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dysgrafie, dyslexie, pohybová aktivita, jemná a hrubá motorika
The diploma thesis the Influence of physical activity on pupils with specific learning disabilities at primary school presents readers with basic information and insight into the issue of specific learning disorders. The diploma thesis is divided into four chapters. The first chapter is about definitions and causes of specific learning disabilities. Education and the legislative framework in the Czech Repuplic are also defined there. The second chapter is about approaches and reeducation of individual specific learning disorders. The text in third chapter is about the development of movement as an important part of human's life and it also describes therapeutical activities which are applied in primary schools. The goal of this diploma thesis is to present a set of games and activties, which help the development of gross and fine motor skills of pupils, and therefore affect the quality of learning. The research in form of qualitative research survey is realised in the practical part of this thesis and it's described in chapter four. The conclusion of the work presents an evaluation of the observed areas in which the students fail and in which there was improvement due to the application of music-movement activities. KEYWORDS specific learning disabilities, dysgraphia, dyslexia, physical activity,...