Zobrazit minimální záznam

The King of Sarcasm: Analysis of Chandler Bing's Humorous Utterances in the TV series Friends
dc.contributor.advisorDoležalová, Lucie
dc.creatorŠilhanová, Anna
dc.date.accessioned2023-11-06T16:08:49Z
dc.date.available2023-11-06T16:08:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184609
dc.description.abstractThis thesis is focused on the analysis of the humorous lines of Chandler Bing from the series Friends (1994-2004). Specifically, it aims to find out how defensible the comedic typification of this character as the "King of Sarcasm" is, i.e., whether sarcasm can really be considered the dominant strategy of Chandler's verbal humor. However, sarcasm is a concept with an ambiguous definition, and for any further investigation it is always necessary to specify how the researcher understands it. Therefore, the work first focuses on summarizing current research in the field of sarcasm, i.e. how different authors define it, especially in relation to irony. The output from the theoretical part of the work consists of two important points: in the discussion of irony, it is the adoption of the theory of contextual inappropriateness, as presented by American linguist Salvatore Attardo. When it comes to the definition of sarcasm, an approach that strictly separates pure sarcasm from irony is defended, following the texts of Polish linguists Marta Dynel and Anna Muszynska. Sarcasm as a category includes non-ironic utterances of a critical, offensive nature, which are at the same time characterized by a certain linguistic or conceptual ingenuity. The subsequent analysis of selected Chandler's humorous utterances...en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá analýzou humorných replik Chandlera Binga ze seriálu Přátelé (1994- 2004). Konkrétně si klade za cíl zjistit, nakolik je obhajitelná komediální typizace této postavy jakožto "krále sarkasmu", tedy zda lze sarkasmus opravdu považovat za dominantní strategii Chandlerova verbálního humoru. Sarkasmus je ovšem pojem s nejednoznačnou definicí a pro jakékoliv další zkoumání je vždy potřeba upřesnit, jak mu badatel rozumí. Proto se práce nejprve věnuje shrnutí současného bádání na poli sarkasmu, tj. jakým způsobem jej různí autoři definují, a to především ve vztahu k ironii. Výstupem z teoretické části práce jsou dvě základní východiska: v diskusi o ironii je to příklon k teorii kontextuální nevhodnosti, jak ji představil americký lingvista Salvatore Attardo. V otázce vymezení sarkasmu je pak v návaznosti na texty polských lingvistek Marty Dynelové a Anny Muszynské obhájen přístup, jenž ryzí sarkasmus důsledně odděluje od ironie coby kategorii zahrnující neironické promluvy kritického, útočného rázu, které se však zároveň vyznačují jistou jazykovou či konceptuální důmyslností. Následná analýza vybraných Chandlerových promluv vede ke zjištění, že ironie a sarkasmus hrají roli jen asi ve čtvrtině všech replik v rámci výzkumného vzorku; počet replik ironických a sarkastických je...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectsarkasmuscs_CZ
dc.subjectironiecs_CZ
dc.subjecthumorcs_CZ
dc.subjectsitcomcs_CZ
dc.subjectSalvatore Attardocs_CZ
dc.subjectChandler Bingcs_CZ
dc.subjectPřátelécs_CZ
dc.subjectsarcasmen_US
dc.subjectironyen_US
dc.subjecthumoren_US
dc.subjectsitcomen_US
dc.subjectSalvatore Attardoen_US
dc.subjectChandler Bingen_US
dc.subjectFriendsen_US
dc.titleKrál sarkasmu: analýza humorných promluv Chandlera Binga v televizním seriálu Přátelécs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-06
dc.description.departmentProgram Elektronická kultura a semiotikacs_CZ
dc.description.departmentProgramme Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId253065
dc.title.translatedThe King of Sarcasm: Analysis of Chandler Bing's Humorous Utterances in the TV series Friendsen_US
dc.contributor.refereeČeška, Jakub
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.programElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Elektronická kultura a semiotikacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-program.enElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá analýzou humorných replik Chandlera Binga ze seriálu Přátelé (1994- 2004). Konkrétně si klade za cíl zjistit, nakolik je obhajitelná komediální typizace této postavy jakožto "krále sarkasmu", tedy zda lze sarkasmus opravdu považovat za dominantní strategii Chandlerova verbálního humoru. Sarkasmus je ovšem pojem s nejednoznačnou definicí a pro jakékoliv další zkoumání je vždy potřeba upřesnit, jak mu badatel rozumí. Proto se práce nejprve věnuje shrnutí současného bádání na poli sarkasmu, tj. jakým způsobem jej různí autoři definují, a to především ve vztahu k ironii. Výstupem z teoretické části práce jsou dvě základní východiska: v diskusi o ironii je to příklon k teorii kontextuální nevhodnosti, jak ji představil americký lingvista Salvatore Attardo. V otázce vymezení sarkasmu je pak v návaznosti na texty polských lingvistek Marty Dynelové a Anny Muszynské obhájen přístup, jenž ryzí sarkasmus důsledně odděluje od ironie coby kategorii zahrnující neironické promluvy kritického, útočného rázu, které se však zároveň vyznačují jistou jazykovou či konceptuální důmyslností. Následná analýza vybraných Chandlerových promluv vede ke zjištění, že ironie a sarkasmus hrají roli jen asi ve čtvrtině všech replik v rámci výzkumného vzorku; počet replik ironických a sarkastických je...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on the analysis of the humorous lines of Chandler Bing from the series Friends (1994-2004). Specifically, it aims to find out how defensible the comedic typification of this character as the "King of Sarcasm" is, i.e., whether sarcasm can really be considered the dominant strategy of Chandler's verbal humor. However, sarcasm is a concept with an ambiguous definition, and for any further investigation it is always necessary to specify how the researcher understands it. Therefore, the work first focuses on summarizing current research in the field of sarcasm, i.e. how different authors define it, especially in relation to irony. The output from the theoretical part of the work consists of two important points: in the discussion of irony, it is the adoption of the theory of contextual inappropriateness, as presented by American linguist Salvatore Attardo. When it comes to the definition of sarcasm, an approach that strictly separates pure sarcasm from irony is defended, following the texts of Polish linguists Marta Dynel and Anna Muszynska. Sarcasm as a category includes non-ironic utterances of a critical, offensive nature, which are at the same time characterized by a certain linguistic or conceptual ingenuity. The subsequent analysis of selected Chandler's humorous utterances...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Elektronická kultura a semiotikacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV