Znalosti a dovednosti žáků v první pomoci na 2. stupni základních škol - kardiopulmonální resuscitace
First aid knowledge and skills of pupils in elementary schools - cardiopulmonary resuscitation
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184519Identifiers
Study Information System: 203945
Collections
- Kvalifikační práce [19610]
Author
Advisor
Referee
Nodžáková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Biology Education
Date of defense
8. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
resuscitace, první pomoc, výuka první pomoci, záklon hlavy, stlačování, umělé vdechyKeywords (English)
resuscitation, first aid, first aid training, head tilt, chest compressions, rescue breathingTato diplomová práce se zaměřuje na výuku první pomoci u žáků základních škol s důrazem na resuscitační postupy. První pomoc a resuscitace především jsou klíčovou dovedností pro záchranu životů v kritických situacích. I když je výuka první pomoci součástí školních programů, často zůstává omezena na teoretický výklad, což může omezit schopnost žáků prakticky reagovat. Předložená studie zdůrazňuje význam praktického nácviku a zážitkové pedagogiky ve výuce první pomoci. Realizovali jsme šetření na žácích 2. stupně základní školy (N=142), které se skládalo ze dvou hlavních částí. V dotazníkové části žáci mimo jiné hodnotili obtížnost jednotlivých úkonů spojených s resuscitací a odpovídali na otázky zaměřené na teoretické znalosti. V rámci druhé části žáci předvedli ukázku resuscitace na elektronickém výukovém modelu. Provedený výzkum potvrdil, že teoretické znalosti často neznamenají, že žák dovede potřebný úkon předvést i v praxi. Největší obtíže žákům dělaly úkony spojené s poskytováním umělých vdechů, ale nedostatky žáci měli i v případě správné frekvence a hloubky stlačování. Na základě uvedených výsledků byla navržena didaktická doporučení, která je možné implementovat do výuky první pomoci pro žáky. Jako klíčové se zdá být praktické cvičení resuscitace a možnost si dané úkony opakovaně vyzkoušet....
This thesis focuses on teaching first aid to elementary school students with an emphasis on resuscitation procedures. First aid and resuscitation, in particular, are crucial skills for saving lives in critical situations. Although first aid education is a part of school programs, it often remains limited to theoretical explanations, which can hinder students' ability to react practically. The presented study highlights the significance of practical training and experiential pedagogy in first aid education. We conducted a survey among pupils of the second stage of elementary school (N=142), consisting of two main parts. In the questionnaire section, pupils evaluated the difficulty of various tasks related to resuscitation and answered questions focused on theoretical knowledge. In the second part, pupils demonstrated resuscitation on an electronic training model. The conducted research confirmed that theoretical knowledge often does not translate into the ability to perform necessary tasks in practice. Pupils faced the greatest difficulties with tasks involving rescue breathing, but deficiencies were also observed in achieving the correct compression frequency and depth. Based on the obtained results, didactic recommendations were proposed, which can be implemented into first aid education for...