Shades of Iconoclasm in Orson Welles' Film Noirs
Odstíny ikonoklasmu ve filmech noir Orsona Wellese
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184385Identifiers
Study Information System: 253756
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Vichnar, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures with specialisation in American Literature and Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kino|film noir|žánr|Orson Welles|poválečný|filozofickýKeywords (English)
cinema|film noir|genre|Orson Welles|post-war|philosophicalTato diplomová práce je snahou o odhalení různých dimenzí originality vy- jadřování Orsona Wellese v jeho filmech noir. Za tímto účelem nejsou v cen- tru pozornosti pouze noirové klasiky z Wellesovy tvorby jako Dáma ze Šanghaje, Dotek zla, Pan Arkadin, a Proces, ale také Občan Kane a Skvělí Ambersonové, které byly důležité pro jeho úplnou vyspělost v tradici noiru. Postoje různých kritiků, především Jamese Naremora, Simona Callowa, Clintona Heylina a Erika S. Rorabacka, jsem prostudovala a citovala k rozvoji svých argumentů. První kapitola je zaměřena na studii postav ve Wellesových filmech a jeho herecké metodiky spolu s vyobrazení ženského jednání. Druhá kapitola je tem- atickou studií Wellesovy kritiky hlavních společenských změn a postojů, které převažovaly v USA. Události, jako je španělsko-americká válka, operace Wetback a problémy, jako je žlutá žurnalistika, postoj k imigrantům a rasismus, budou zk- oumány z hlediska toho, jak se promítly do jeho filmů. Poslední částí této práce je obnovená studie teorií filmových kritiků a filozofů, zejména Andrého Bazina, Gillese Deleuzea a Jacquese Ranci`era. Pojednává o tom, jak se jejich příslušné teorie o kinematografii vztahují k Wellesově dílu filmů noir....
This diploma thesis is an effort towards unfolding the various dimensions of Orson Welles' originality of expression in his film noirs. For this purpose the films in focus are not only the noir classics from Welles' oeuvre like The Lady From Shanghai, Touch of Evil, Mr. Arkadin, and The Trial but also Citizen Kane and The Magnificent Ambersons which were important for his complete maturity in the noir tradition. The critical positions of various critics, mainly James Naremore, Simon Callow, Clinton Heylin, and Erik S. Roraback have been studied and cited to develop my arguments. The first chapter will be a study of characters in his films and Welles' acting methodologies, along with the treatment of female agency. The second chapter will be a thematic study of Welles' critique of major social shifts and attitudes that prevailed in the US. Events like Spanish-American War, Operation Wetback, and concerns like Yellow Journalism, attitudes towards immigrants, and racism will be studied in how they materialized in his films. The last section of this study will be a renewed study of theories of film critics and philosophers, namely Andr'e Bazin, Gilles Deleuze, and Jacques Ranci`ere. It broaches how their respective theories about cinema apply to Welles' oeuvre of film noirs. The last section of this...