Zobrazit minimální záznam

Technical human and human technique - about a relation between human and technique
dc.contributor.advisorNovák, Aleš
dc.creatorGeisler, Felix
dc.date.accessioned2023-11-06T22:13:45Z
dc.date.available2023-11-06T22:13:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184018
dc.description.abstractThis thesis studies the topic of the relationship between man and technique through the lens of reflection on this relationship by selected thinkers of the last century who discussed this topic in some of their works (O. Spengler, J. Ortega y Gasset, A. Gehlen). One line of enquiry will trace the nuances of whether and how man constitutes technique, or whether and how technique shapes man. This work will not resolve this interdependence of man and technique once and for all, but it will outline perspectives from which this almost self-evident relationship can be problematized and brought into the questioning even for today. Technique has in fact been considered one of man's essential definitions since modern times. Man is conceived as a practical, acting and, above all, creative being - he transforms nature, that is, he creates a new, humanized second-order nature, which is technique. The second line of inquiry will highlight how technique appears as something that not only makes man human to some extent, but as that which threatens man's being as such. The two lines converge in the question of how much we are threatened by that what shapes us, or how much we are shaped by that what threatens us.en_US
dc.description.abstractTato práce pojednává téma vztahu člověka a techniky optikou reflexe tohoto vztahu u vybraných myslitelů minulého století, kteří se tomuto tématu věnovali v některých svých pracích (O. Spengler, J. Ortega y Gasset, A. Gehlen). Jedna linie tázání bude sledovat nuance toho, zda a jak člověk tvoří techniku, resp. zda a jak technika dotváří člověka. Práce tuto vzájemnou provázanost člověka a techniky jednou provždy nerozhodne, nastíní však perspektivy, z nichž lze i pro dnešek tento téměř samozřejmý vztah problematizovat a uvést jej do sféry možného tázání. Technika je totiž od novověku považována za jedno z bytostných určení člověka. Člověk je chápán jako bytost praktická, jednající a zejména tvořivá - přetváří přírodu, tedy vytváří si novou, polidštěnou přirozenost druhého řádu, kterou je technika. Druhá linie tázání bude vyzdvihovat to, jak se technika jeví jako něco, co nejen do jisté míry dělá člověka člověkem, nýbrž jako to, co bytnost člověka, tedy to, co jej dělá člověkem, ohrožuje. Obě linie se sejdou u otázky nakolik nás ohrožuje to, co nás utváří, resp. nakolik nás utváří to, co nás ohrožuje.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjecttechnikacs_CZ
dc.subjectantropologiecs_CZ
dc.subjectčlověkcs_CZ
dc.subjectumělostcs_CZ
dc.subjectpřirozenostcs_CZ
dc.subjecttvořivostcs_CZ
dc.subjectOswald Spenglercs_CZ
dc.subjectJ. Ortega y Gassetcs_CZ
dc.subjectArnold Gehlencs_CZ
dc.subjecttechnologyen_US
dc.subjectanthropologyen_US
dc.subjecthumanen_US
dc.subjectartificialityen_US
dc.subjectnatureen_US
dc.subjectcreativityen_US
dc.subjectOswald Spengler J. Ortega y Gasseten_US
dc.subjectArnold Gehlenen_US
dc.titleČlověk technický a technika lidská - o vztahu člověka a technikycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-05
dc.description.departmentProgram Filosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
dc.description.departmentProgramme Philosophy in the context of humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId256859
dc.title.translatedTechnical human and human technique - about a relation between human and techniqueen_US
dc.contributor.refereeBenyovszky, Ladislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophy in the context of humanitiesen_US
thesis.degree.programFilosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
thesis.degree.programPhilosophy in the context of humanitiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Filosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Philosophy in the context of humanitiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csFilosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophy in the context of humanitiesen_US
uk.degree-program.csFilosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophy in the context of humanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce pojednává téma vztahu člověka a techniky optikou reflexe tohoto vztahu u vybraných myslitelů minulého století, kteří se tomuto tématu věnovali v některých svých pracích (O. Spengler, J. Ortega y Gasset, A. Gehlen). Jedna linie tázání bude sledovat nuance toho, zda a jak člověk tvoří techniku, resp. zda a jak technika dotváří člověka. Práce tuto vzájemnou provázanost člověka a techniky jednou provždy nerozhodne, nastíní však perspektivy, z nichž lze i pro dnešek tento téměř samozřejmý vztah problematizovat a uvést jej do sféry možného tázání. Technika je totiž od novověku považována za jedno z bytostných určení člověka. Člověk je chápán jako bytost praktická, jednající a zejména tvořivá - přetváří přírodu, tedy vytváří si novou, polidštěnou přirozenost druhého řádu, kterou je technika. Druhá linie tázání bude vyzdvihovat to, jak se technika jeví jako něco, co nejen do jisté míry dělá člověka člověkem, nýbrž jako to, co bytnost člověka, tedy to, co jej dělá člověkem, ohrožuje. Obě linie se sejdou u otázky nakolik nás ohrožuje to, co nás utváří, resp. nakolik nás utváří to, co nás ohrožuje.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis studies the topic of the relationship between man and technique through the lens of reflection on this relationship by selected thinkers of the last century who discussed this topic in some of their works (O. Spengler, J. Ortega y Gasset, A. Gehlen). One line of enquiry will trace the nuances of whether and how man constitutes technique, or whether and how technique shapes man. This work will not resolve this interdependence of man and technique once and for all, but it will outline perspectives from which this almost self-evident relationship can be problematized and brought into the questioning even for today. Technique has in fact been considered one of man's essential definitions since modern times. Man is conceived as a practical, acting and, above all, creative being - he transforms nature, that is, he creates a new, humanized second-order nature, which is technique. The second line of inquiry will highlight how technique appears as something that not only makes man human to some extent, but as that which threatens man's being as such. The two lines converge in the question of how much we are threatened by that what shapes us, or how much we are shaped by that what threatens us.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Filosofie v kontextu humanitních vědcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV