Zobrazit minimální záznam

Stress and coping strategies in gifted individuals in emerging adulthood
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorMykiska, Mojmír
dc.date.accessioned2023-07-25T02:10:34Z
dc.date.available2023-07-25T02:10:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/183263
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on and experiencing stress and coping with it among gifted individuals. It aims to identify the specifics of experiencing stressful situations in the gifted in emerging adulthood. The scope of the teoretical section is first to delineate key definitions and theories related to the concepts of intelligence, giftedness and exceptional performance. Subsequently, the paper focuses on defining the concepts of stress, strain and coping. It will sum up major current theories of stress management and their implications for gifted individuals. The empirical part of the thesis was conducted using a qualitative research design. It's aim was to understand the stressors that gifted in emerging adultgood encounter, how they cope with these stressors and what role does perception of their giftedness play in these proceses. Data were obtained through semi-structured interviews with six gifted male and female respondents. The data obtained were analysed using the principles of thematic analysis. The results of the analysis then provide insights into the themes of stress perception and coping in the gifted on three different levels: personal, social and meta-level. The personal level was defined by the themes of: intrinsic pressure to perform, awareness of one's abilities, awareness of...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá problematikou zvládání a prožívání stresu u nadaných jedinců. Jejím cílem je identifikovat specifika prožívání zátěžových situací a copingových strategií u nadaných osob v období vynořující se dospělosti. Obsahem teoretické části je nejprve vymezení klíčových definic a teorií vztahujících se ke konceptům inteligence, nadání a výjimečného výkonu. Následně je práce zaměřená na definování konceptů stresu, zátěže a copingu. Jsou zde popsány hlavní současné teorie zvládání stresu a jejich implikace pro nadané jedince. Empirická část práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, s jakými stresory se nadaní jedinci v průběhu přechodu do dospělosti setkávají, jak se s nimi vyrovnávají a jakou roli hraje v těchto procesech vnímání vlastního nadání. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů s šesti nadanými respondenty a respondentkami. Získaná data byla analyzována za využití principů tematické analýzy. Výsledky analýzy ukázaly, že vnímání a zvládání stresu u nadaných probíhalo na třech úrovních: na osobní, sociální a meta-úrovni. Osobní úroveň byla definována tématy: vnitřní tlak na výkon, vědomí svých schopností, silnější prožívání a ambivalence rutiny. Na sociální úrovni se jedná o témata vnějšího...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectgiftedness|gifted adult|talent|emerging adulthood|coping|stressor|thematic analysisen_US
dc.subjectnadání|nadaný dospělý|talent|vynořující se dospělost|copingové mechanismy|stresor|tematická analýzacs_CZ
dc.titleStres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-14
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId246670
dc.title.translatedStress and coping strategies in gifted individuals in emerging adulthooden_US
dc.contributor.refereeHrdličková, Kristýna
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá problematikou zvládání a prožívání stresu u nadaných jedinců. Jejím cílem je identifikovat specifika prožívání zátěžových situací a copingových strategií u nadaných osob v období vynořující se dospělosti. Obsahem teoretické části je nejprve vymezení klíčových definic a teorií vztahujících se ke konceptům inteligence, nadání a výjimečného výkonu. Následně je práce zaměřená na definování konceptů stresu, zátěže a copingu. Jsou zde popsány hlavní současné teorie zvládání stresu a jejich implikace pro nadané jedince. Empirická část práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, s jakými stresory se nadaní jedinci v průběhu přechodu do dospělosti setkávají, jak se s nimi vyrovnávají a jakou roli hraje v těchto procesech vnímání vlastního nadání. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů s šesti nadanými respondenty a respondentkami. Získaná data byla analyzována za využití principů tematické analýzy. Výsledky analýzy ukázaly, že vnímání a zvládání stresu u nadaných probíhalo na třech úrovních: na osobní, sociální a meta-úrovni. Osobní úroveň byla definována tématy: vnitřní tlak na výkon, vědomí svých schopností, silnější prožívání a ambivalence rutiny. Na sociální úrovni se jedná o témata vnějšího...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on and experiencing stress and coping with it among gifted individuals. It aims to identify the specifics of experiencing stressful situations in the gifted in emerging adulthood. The scope of the teoretical section is first to delineate key definitions and theories related to the concepts of intelligence, giftedness and exceptional performance. Subsequently, the paper focuses on defining the concepts of stress, strain and coping. It will sum up major current theories of stress management and their implications for gifted individuals. The empirical part of the thesis was conducted using a qualitative research design. It's aim was to understand the stressors that gifted in emerging adultgood encounter, how they cope with these stressors and what role does perception of their giftedness play in these proceses. Data were obtained through semi-structured interviews with six gifted male and female respondents. The data obtained were analysed using the principles of thematic analysis. The results of the analysis then provide insights into the themes of stress perception and coping in the gifted on three different levels: personal, social and meta-level. The personal level was defined by the themes of: intrinsic pressure to perform, awareness of one's abilities, awareness of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV