Ucelený přehled specifického chování citoslovcí
A comprehensive overview of the specific characteristics of interjections
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183251Identifiers
Study Information System: 254482
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Válová, Karolina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Luso-Brazilian Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
15. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
citoslovce|portugalština|slovní druhy|sémantikaKeywords (English)
interjections|Portuguese|parts of speech|semanticsTato bakalářská práce je zaměřena na specifika slovního druhu citoslovcí v portugalštině s přihlédnutím k možným paralelám v češtině. Práce sestává ze dvou částí, a to z části teoretické a praktické. První část se tak soustředí na popis a charakteristiku citoslovcí z různých gramatických hledisek. Konkrétně se zabývá formální stránkou tohoto slovního druhu a poté jeho významem. Ve druhé části následuje dotazníkové šetření, pomocí kterého zjišťuji, zda existují možné rozdíly v použití citoslovcí v evropské a brazilské variantě portugalštiny. V dotazníku jsou dvě oblasti, první se zaměřuje na běžné situace, na které mluvčí reagují citoslovci, a druhá, ve které respondenti vyplňují zvuky zvířat a k nim odpovídající slovesa.
This bachelor thesis focuses on specifics of the part of speech of interjections in Portuguese language with taking into account possible parallels with the Czech language. The thesis consists of two parts, the theoretical one and the practical one. The first part focuses on the description and characteristics of interjections from different grammatical points of view. In particular, it deals with the formal side of this part of speech and with its meaning. A questionnaire in the second part should reveal any possible differences of the use of interjections between the European and Brazilian variants of Portuguese. The questionnaire is divided into two areas. The first area asks about everyday situations where native speakers are supposed to react with interjections. In the second area respondents fill in the sounds of animals and corresponding verbs to that.