Vzdělávání dětí předškolního věku v oblasti sexuální výchovy
Sexual education of kindergarten children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183207Identifikátory
SIS: 235632
Kolekce
- Kvalifikační práce [23753]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Swoboda, Jaroslava
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sexuální výchova|sexuální identita|předškolní vzdělávání|pohlavní zneužívání dětí|prevenceKlíčová slova (anglicky)
sexual education|sexual identity|preschool children|sexual abuse of children|preventionVztahy a komunikace jsou základními kameny života a celým jedním segmentem bio- psycho-sociálního modelu. Jako takové jsou spojené s lidskou sexualitou, která nás provází od narození. Snahou této práce je nahlédnout na způsob, jakým je sexualita přibližována dětem mateřskými školami. Hlavní hypotézou je, že pedagogové nejsou plně připravováni na výuku sexuální výchovy v českých mateřských školách, která tak neprobíhá v plném rozsahu. Tento text se snaží na téma nahlížet jako na komplexní problém a výzkum tedy podléhá několika metodám získávání dat a zkoumání. Představuje koncept sexuální výchovy evropského standardu a její východiska a poskytuje čtenáři přehled předškolního vývojového období. Byl analyzován Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání, vzdělávací programy pedagogů na sekundární a terciální úrovni a možnosti jejich dalšího vzdělávání za účelem zjistit, zda a nakolik je sexuální výchova zasazena do vzdělávacích dokumentů jak dětí, tak samotných pedagogů. V praktické části jsou analyzovány odpovědi respondentů online dotazníku, jež tvořili předškolní pedagogové a odpovídali na otázky ohledně jejich postojů k výuce sexuální výchovy a zkušeností z praxe. Dále jsou interpretovány rozhovory se třemi respondentkami zaměřené zejména na zkoumání jejich postoje k sexuální výchově. Jsou...
Relationships and communication are essential in life and a whole one segment in the biopsychosocial model. Being so they are linked closely to human sexuality, which is ever present since we are born. This bachelor thesis aims to outline practices that Czech nursery schools use to help preschool children become familiar with their sexuality. The main hypothesis is the assumption of the courses not preparing the future nursery teachers to teach sexual education in its full. The thesis attempts to view the topic in its full complexity, hence there are used several data-collecting and analysing methods in the research. It also provides the reader with the concept of European standards for sexual education and the overview of preschool age as developmental stage. Analysis of the Framework Education Programme for preschool education, secondary and post-secondary courses programmes for teachers to be and their options for post-graduate follow-up education is carried out in order to determine the extent of sexual education incorporation into the educational programmes for both, children and teachers. The practical part includes analysis of online questionnaire's responds. The responders, nursery teachers, answered questions about their views on providing sexual education and their experiences with it....