Procesy adaptace autorské poetiky českých písničkářů v 90. letech 20. století
Processes of adaptation of Czech singer-songwriters' poetics in the 1990s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183200Identifikátory
SIS: 255341
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtíšek, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura se sdruženým studiem Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
písničkář|básník s kytarou|folkař|folkový outsider|dlouhá devadesátá léta|poločas|adaptace|kanonizace|produkce|literární poleKlíčová slova (anglicky)
singer-songwriter|poet-with-guitar|folk-poet|folk-outsider|long nineties|half-time|adaptation|canonization|production|literary fieldBakalářská práce se zaměřuje na fenomén českého písničkářství v kontextu kontinuit a diskontinuit devadesátých let dvacátého století, které jsou dosavadním výzkumem spíše opomíjeny vzhledem k jeho těžišti v období časově předcházejícím. Pomocí motivické analýzy soudobé písňové produkce vybraných písničkářů ("básníků s kytarou", "folkařů", ale i "folkových outsiderů") reflektuje případné proměňování jejich autorské poetiky a hledání nových témat, nebo naopak ukazuje proces kanonizace a kontextovou vázanost osobnosti a její tvorby na minulý režim. Součástí práce je proto i sledovat zaplňování svobodného mediálního prostoru svébytnou tržní produkcí zvolených písničkářů na pozadí Bourdieova konceptu literárního pole. Právě výzkum obsahu hudebních a knižních nosičů má dokreslit, kdo vydával nové, a kdo jen "recykloval" staré, dobově však vykořeněné hity. Klíčová slova: písničkář - básník s kytarou - folkař - folkový outsider - dlouhá devadesátá léta - poločas - adaptace - kanonizace - produkce - literární pole
The bachelor thesis focuses on the phenomenon of Czech singer-songwriting in the context of continuities and discontinuities of the 1990s, which have been rather neglected by previous research due to its centre of gravity in the preceding period. Through a motivic analysis of the contemporary song production of selected singer-songwriters ("poets-with-guitars", "folk- poets", but also "folk-outsiders"), it reflects on the possible transformation of their authorial poetics and the search for new themes, or, on the contrary, shows the process of canonization and the contextual attachment of the personality and its production to the past regime. Part of the work, therefore, is to trace the filling of the free media space by the peculiar market production of the chosen singer-songwriters on the background of Bourdieu's concept of the literary field. It is precisely the research into the content of music and book media that is meant to illustrate who was releasing new and who was merely "recycling" old, but period-rooted hits. Keywords: singer-songwriter - poet-with-guitar - folk-poet - folk-outsider - long nineties - half-time - adaptation - canonization - production - literary field
