3D Simulátor šermu s mečem založený na fyzice
3D Physics driven swordfighting simulator
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183091Identifiers
Study Information System: 256265
Collections
- Kvalifikační práce [11325]
Author
Advisor
Referee
Ježek, Pavel
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming and Software Systems
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
29. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
šerm|herní fyzika|počítačová hra|herní engine UnityKeywords (English)
swordfighting|game physics|computer game|Unity engineBoj nablízko s chladnou zbraní najdeme v mnoha videohrách, zřídka se však pokouší o realistickou simulaci, jež by hráči dala svobodu blížící se té, již manipulace s chladnou zbraní umožňuje v reálném světě. Velkou výzvou je návrh schématu ovládání pro klasické počítačové periferie. Ještě méně prozkoumanou oblastí je pak zapojení zbraně do fyzikální simulace herního světa. Práce implementuje simulátor šermu s jedenapůlručním mečem v enginu Unity, v němž figuruje meč jako plně fyzikálně simulovaný objekt. Rovněž předkládá schéma ovládání pro klávesnici a myš umožňující hráči jemnou kontrolu nad pohybem zbraně. Pro testo- vání hratelnosti implementuje jednoduchého AI protivníka. Implementace je vytvořena s použitím dobrých programátorských praktik a může komukoliv posloužit jako základ pro akční hru s pokročilým bojovým systémem. 1
Combat with a cold weapon can be seen in many video games, but rarely does it attempt a realistic simulation that would provide the player with freedom nearing what cold weapon manipulation allows in the real world. Big challenge is designing a control scheme for classic computer peripherals. An even less explored area is the integration of the weapon into the physics simulation of the game world. This work implements a longsword fencing simulator in the Unity game engine, fea- turing the sword as a fully physically simulated object. It also presents a control scheme for keyboard and mouse providing the player with fine control over the movement of the weapon. It also implements a simple AI enemy for testing purposes. The implementation is created using good programming practices and can be used as a basis for an action game with an advanced combat system. 1