Interaktivní hra pro psychoterapii dětí
An Interactive Game for Child Psychotherapy
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183055Identifikátory
SIS: 249752
Kolekce
- Kvalifikační práce [11196]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holan, Tomáš
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Informatika se specializací Počítačová grafika, vidění a vývoj her
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
29. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
počítačové hry|hry v terapii|zvládání emocí|interaktivní pomůcka pro dětské psychologyKlíčová slova (anglicky)
computer games|therapy game|interactive therapy tools for children|dealing with emotionsHra je pro děti přirozený způsob komunikace, a tak jsou tradiční hry a hračky běžnou součástí psychoterapie dětí. Uplatnění počítačových her v psychoterapii dětí dosud není příliš rozšířené, přestože počítačové hry jsou u dětí velmi oblíbené. V rámci této práce vznikla počítačová hra vyvinutá jako pomůcka pro práci psychoterapeutů s dětmi ve věku přibližně pěti až deseti let. Děti v ní pod vedením terapeuta prostřednictvím postavy Chobotničky prožívají čtyři různá dobrodružství - vyhýbání se překážkám v moři, balan- cování na chaluze, převlékání se a překonávání bouře. Cílem hry je nabídnout podněty pro diskusi s terapeutem. Hra byla iterativně vyvíjena ve spolupráci s dětskou psycholožkou a s grafičkou. V praxi hru vyzkoušeli tři dětští psychologové s přibližně dvaceti dětmi, kteří hru hodnotili jako užitečnou terapeutickou pomůcku. 1
Play is a natural way for children to communicate, and traditional games and toys are commonly used in child psychotherapy. Despite the increasing popularity of computer games among children, their use in child psychotherapy is not yet widespread. This thesis focuses on the development of a computer game to aid psychotherapists working with children aged approximately five to ten years. The game features Octopus as the main character, and children under the supervision of their therapist can experience four different adventures, including avoiding obstacles in the sea, balancing on seaweed, dressing up, and riding out a storm. The game is designed to prompt discussions with the therapist. The development of the game was iterative, with collaboration from a child psychologist and a graphic artist. Three child psychologists tested the game in practice with approximately twenty children and found it to be a useful therapeutic tool. 1