Nákupní chování v módním odvětví
Shopping behavior in the fashion industry
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182956Identifiers
Study Information System: 251581
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Koudelková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Strategic communication
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
27. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato diplomová práce se zabývá nákupním a následným spotřebitelským chováním se zaměřením na módní průmysl s důrazem na Generaci Baby boomers a Generaci X. Na úvod je představen módní průmysl a jeho vývoj, segmentace módních značek a nejhodnotnější módní značky. Poté práce interpretuje základy teorie o nákupním chování a popisuje současné trendy v nákupním chování v módním odvětví. Aby mohli být zákazníci pochopeni, musí společnosti vědět, na které jejich vlastnosti se mají zaměřit, proto práce předkládá užitečné typologie a vysvětluje persony, jež se využívají v marketingu. Následně je definován pojem generace a charakteristika jednotlivých generací se zaměřením na ty zkoumané. Poznat, v čem se mezi sebou liší a v čem si mohou být podobné, je klíčové k pochopení jejich chování a názorů. V metodologii jsou popsány metody polostrukturovaných rozhovorů a výzkumných deníků, jejichž kombinace byla využita ke sběru dat. Výstupem této práce jsou persony vytvořené na základě získaných dat, jež reprezentují nejtypičtější nákupní návyky a postoje respondentů z Generace Baby boomers a X.
This diploma thesis deals with purchasing and subsequent consumer behavior with a focus on the fashion industry. It looks at the differences and similarities between Baby boomers and Generation X. The introduction explores the fashion industry and its development along with the segmentation of fashion brands and the most valuable fashion brands. It interprets the foundations of the theory of shopping behavior and describes current trends in shopping in the fashion industry. In order for customers to be understood companies need to compile data on the characteristics they may be interested in. The work presents different types of typologies and defines personas that are used in marketing. Subsequently, the concept of generation is defined and individual generations are characterized with a focus on those under investigation. Knowing the different attributes of each Generation is key to understanding their behavior and opinions. The methodology describes the methods of semi-structured interviews and research diaries, the combination of which was used to collect data. Based on the data obtained from respondents of the investigated generations, the output of this work is to create personas that represent the most typical shopping habits and attitudes of respondents from the Baby Boomers and Generation X.