Veřejnoprávní rozhlas v Česku, jeho současná a budoucí pozice ve společnosti
Public radio in the Czech Republic, its current and future position in society from the perspective of millenials
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182893Identifiers
Study Information System: 251229
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Jirák, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
rozhlas, podcast, veřejnoprávní média, mileniálové, aktivní publikumKeywords (English)
radio, podcast, public media, millenials, active audienceTato práce se zabývá analýzou poslechu veřejnoprávního rozhlasu v Česku mezi mileniály. Chce zjistit jejich poslechové návyky a chování, motivaci poslechu a vnímání současné pozice a budoucí role veřejnoprávního rozhlasu ve společnosti. Teoretická část práce vysvětluje základní pojmy, které jsou pro práci zásadní, představuje metodologii a obsah celé práce, také uvádí teoretické přístupy kulturálních studií, o které se práce opírá. Ty vychází zejména z konceptu aktivního publika, teorie selektivity a poznatků tzv. birminghamské školy. Stručně popisuje historický vývoj a úlohu rozhlasu v Čechách a jeho současnou podobu. V praktické části práce interpretuje vlastní empirický výzkum, v čem spočívá, jak byl proveden a jaké jsou jeho závěry. Ten byl proveden kvalitativní metodou a formou hloubkových rozhovorů s dvanácti respondenty, přičemž se ptal na dvacet otevřených otázek, které zjišťovaly poslech, motivaci a vnímání českého veřejnoprávního rozhlasu účastníků. Pomocí metody tzv. zakotvené teorie se skrze otevřené, axiální a selektivní kódování vytvořily kategorie, pomocí nichž mohla být zpracována kategorie centrální, na jejímž základě se vystavila finální zakotvená teorie shrnující výsledky výzkumu. Na závěr dokument shrnuje klíčové poznatky teoretické i praktické části a kriticky hodnotí celou práci.
This thesis deals with the analysis of listening to public radio in the Czech Republic among millennials. It wants to find out their listening habits and behaviour, their motivation for listening and their perception of the current position and future role of public radio in society. The theoretical part of the thesis explains the basic concepts that are essential for the thesis, introduces the methodology and content of the whole thesis, and also presents the theoretical approaches of cultural studies on which the thesis is based. These are mainly based on the concept of active audience, the theory of selectivity and the findings of the so-called Birmingham School. It briefly describes the historical development and role of radio in the Czech Republic and its current form. In the practical part of the thesis, it interprets its own empirical research, what it consists of, how it was conducted and what its conclusions are. This was carried out using a qualitative method and in-depth interviews with twelve respondents, asking twenty open-ended questions that explored participants' listening, motivations and perceptions of Czech public radio. Using the method of grounded theory, categories were created through open, axial and selective coding, which could be used to elaborate a central category, on...