Analýza politické komunikace na sociálních sítích během volby prezidenta České republiky v roce 2023
Analysis of political communication on social networks during the election of the president of the Czech Republic in 2023
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182842Identifiers
Study Information System: 237903
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
negativita, politická komunikace, personalizace, kvantitativní obsahová analýza, sociální sítěKeywords (English)
negativity, political communication, personalization, quantitative content analysis, social networksPředkládaná diplomová práce se zaměřuje na politickou komunikaci vybraných kandidátů na funkci prezidenta České republiky v závěru předvolebního období, a to na sociálních sítích Facebook a Twitter. Mezi vybrané kandidáty patří Danuše Nerudová, Andrej Babiš a Petr Pavel, kteří v měli v závěru voleb největší volební potenciál. Diplomová práce si klade za cíl popsat a analyzovat jejich politickou komunikaci na sociálních sítích, přičemž stěžejními tématy práce je analýza personalizace a negativní politické komunikace v příspěvcích. V teoretické části je personalizace a negativní politická komunikace zasazena do širšího rámce poznatků, které vycházejí z vývoje politické komunikace a jejích současných trendů. Na základě výsledků práce jsou dále porovnávány způsoby vedení politické komunikace vybraných kandidátů, a to v souvislosti s tematickým zaměřením analýzy. Pro tento výzkum byla určena kvantitativní obsahová analýza vybraných sociálních sítí tří politických kandidátů, jež zajišťuje odpovědi na stanovené výzkumné otázky a hypotézy.
This thesis focuses on the political communication of selected candidates for the office of the President of the Czech Republic at the end of the pre-election period on the social networks Facebook and Twitter. The selected candidates include Danuše Nerudová, Andrej Babiš and Petr Pavel, who had the highest electoral potential at the end of the election. The thesis aims to describe and analyse their political communication on social networks, with the analysis of personalisation and negative political communication in the posts being the core themes of the thesis. In the theoretical part, personalisation and negative political communication are set in a broader framework of knowledge, based on the development of political communication and its current trends. Based on the results of the thesis, the ways of conducting political communication of selected candidates are further compared in relation to the thematic focus of the analysis. A quantitative content analysis of the selected social networks of the three political candidates was determined for this research, which provides answers to the set research questions and hypotheses.