Dopad manipulace melodie řeči na hodnocení důvěryhodnosti volebních kandidátů
Effect of pitch manipulation on the evaluation of credibility in political candidates
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182812Identifiers
Study Information System: 243161
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Skarnitzl, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Phonetics
Department
Institute of Phonetics
Date of defense
22. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
melodie|percepce|volbyKeywords (English)
pitch|perception|votingTato diplomová práce se zabývá vztahem mezi výškou základní frekvence hlasu mluvčího a jeho subjektivním zhodnocením posluchači na 7stupňové hodnotící škále. Analýza byla v této diplomové práci provedena formou percepčního testu, kterého se zúčastnilo 39 posluchačů. Účastníci experimentu hodnotili mluvčí na základě toho, jak důvěryhodně jim daní mluvčí zní. Materiál byl zvolen takový, aby posluchači byli co nejméně ovlivněni externími vlivy. Výsledky percepčního testu ukázaly korelaci mezi typem manipulace a hodnocením posluchačů. Hypotéza práce se potvrdila částečně, protože posluchači snižovali svá průměrná hodnocení čím vyšší byla hodnota f0 položky a tento vztah je statisticky významný. Prokázalo se také, že čím nižší hodnota je f0 položky, tím má hodnocení důvěryhodnosti stoupavou tendenci, tato změna se však neprokázala jako statisticky významná. Klíčová slova: Základní frekvence, f0, vnímání důvěryhodnosti, melodie, percepce, volby
This MA thesis is dealing with the relationship between the pitch of the fundamental frequency of the speaker's voice and the subjective evaluation of the speaker by listeners on a 7point rating scale. The analysis in this thesis was conducted in the form of a perception test in which 39 listeners participated. Participants in the experiment rated the speaker based on how credible the speaker sounded to them. The material was chosen such that the listeners were influenced as little as possible by any possible external influences. The results of the perception test showed a correlation between the type of manipulation and the listeners' evaluations. The hypothesis of the paper was partially confirmed because listeners decreased their average evaluation the higher the f0 value of the item and this relationship was statistically significant. It was also shown that the lower the f0 value of the item, the more credibility evaluations tended to increase, but this change did not prove to be statistically significant. Key words: Fundamental frequency, f0, credibility perception, pitch, perception, voting