Mezigenerační srovnání důvodů a motivace k nesledování televize
Intergenerational comparison of reasons and motivations for not watching television
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182799Identifiers
Study Information System: 251439
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Vochocová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Televize, sledování, mezigenerační srovnání, generace Z, generace baby boomers, generace X, motivace, digitální detoxKeywords (English)
Television, watching, intergenerational comparison, generation Z, generation baby boomers, generation X, motivation, digital detoxTato diplomová práce se věnuje mezigeneračnímu srovnání důvodů a motivace k nesledování televizního vysílání. Cílem výzkumu je zjistit, proč se lidé na televizní vysílání nedívají a jakými činnostmi tuto aktivitu nahrazují. Dále jsou potom porovnávány rozdíly mezi odpověďmi první cílové skupiny, do které spadají lidé ve věku 20-30 let, kteří nesledují televizní vysílání a odpověďmi druhé cílové skupiny, do které spadají lidé ve věku 50-60 let nesledující televizní vysílání. Teoretická část se věnuje historickému pozadí televize, masovému publiku, post-broadcasting age, sledovanosti televize, volnému času a digitálnímu detoxu. Další část práce se věnuje metodologii, která byla použita pro výzkumnou část. Praktická část se soustředí na kategorizaci a interpretaci polostrukturovaných rozhovorů s respondenty. Výzkum probíhal na jaře 2023. Z dat je potom patrná řada zjištění ohledně nejen ohledně toho, jaké jsou hlavní důvody respondentů k nesledování televize a čím tuto aktivitu nahrazují. V samém závěru práce je přiložena také transkripce jednoho z rozhovorů pro příklad, aby bylo vidět, jak polostrukturované rozhovory probíhaly.
This thesis focuses on an intergenerational comparison of reasons and motivations for not watching television broadcasting. The aim of the research is to find out why people do not watch television broadcasting and what activities they substitute for this activity. Then the differences between the responses of the first target group, which includes people aged 20-30 who do not watch television broadcasting, and the responses of the second target group, which includes people aged 50-60 who do not watch television broadcasting, are compared. The theoretical part focuses on the historical background of television, mass audience, post- broadcasting age, television viewing, leisure and digital detox. The next part of the thesis discusses the methodology that was used for the research part. The practical part focuses on the categorization and interpretation of the semi-structured interviews with the respondents. The research was conducted in the spring of 2023. The data then shows a number of findings regarding not only what the respondents' main reasons for not watching television are and what they substitute for this activity. At the very end of the paper, a transcript of one of the interviews is also included to give an example of how the semi-structured interviews were conducted.