Evaluace projektu prevence kyberšikany DigiStories
Evaluation of the DigiStories cyberbullying prevention project
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182763Identifiers
Study Information System: 241527
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Schubertová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information, media and book culture
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Evaluace|Digistories|kyberšikana|prevence kyberšikany|preventivní programyKeywords (English)
Evaluation|Digistories|cyberbullying|prevention of cyberbullying|prevention programsNázev práce: Evaluace projektu prevence kyberšikany DigiStories Klíčová slova: Digitální technologie, DigiStories, děti, základní škola, kyberšikana, kyberstalking, kybergrooming, sexting, prevence. Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá projektem prevence kyberšikany DigiStories. Teoretická část je rozdělena do deseti kapitol, ve kterých autorka postupně představila definici kyberšikany, vztek mezi tradiční šikanou a kyberšikanou. V dalších kapitolách představila znaky a prostředky kyberšikany, její druhy a aktéry celého problému. Následně autorka rozebrala epidemiologická data kyberšikany možnosti jejího řešení. Několik dalších projektů prevence a možnosti jejich evaluací. Projekt DigiStories byl na vybraných školách hodnocen prostřednictvím dotazníkového šetření. Tyto evaluace byly následně autorkou vyhodnoceny v praktické části. Cílem práce bylo představit a prezentovat koncepci projektu prevence kyberšikany DigiStories a stanovit jeho úspěšnost na školách u dětí věku druhého stupně základní školy.
Title: Evaluation of the DigiStories cyberbullying prevention project Keywords: Digital technologies, DigiStories, children, elementary school, cyberbullying, cyberstalking, cybergrooming, sexting, prevention. Abstract: This thesis deals with the DigiStories cyberbullying prevention project. The theoretical part is divided into ten chapters, in which the author gradually presented the definition of cyberbullying, anger between traditional bullying and cyberbullying. In other chapters, she presented the signs and means of cyberbullying, its types and actors of the whole problem. Subsequently, the author analyzed the epidemiological data of cyberbullying and the possibilities of its solution. Several other prevention projects and their evaluation options. The DigiStories project was evaluated at selected schools through a questionnaire survey. These evaluations were then practically evaluated by the author in a section. The aim of the thesis was to introduce and present the concept of the DigiStories cyberbullying prevention project and to determine its success in schools with children of the second grade of elementary school.