Efektivita mentoringového programu pro zvýšení vztahových kompetencí u osob ve věku 12-26 let
Effectiveness of a mentoring programme to increase the relational competence in 12-26 years-old
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182754Identifikátory
SIS: 247508
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Drahošová, Monika
Oponent práce
Pešout, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
31. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mentoring|mládežnický mentoring|vztahové kompetence|efektivitaKlíčová slova (anglicky)
Mentoring|Youth Mentoring|Relational Competences|EffectivenessFormální mládežnický mentoring je forma práce s mladými lidmi, která se v současné době v sociálním systému využívá stále častěji. Důkazy potvrzující efektivitu mentoringu jsou však stále nedostačující, zahraniční studie si často vzájemně odporují. Neexistuje shoda v tom, na které oblasti má u mentees mentoring pozitivní dopad, ani které faktory jsou pro vytvoření důvěrného a bezpečného mentorského vztahu důležité. Diplomová práce si tedy klade za cíl nejprve podat obsáhlý přehled teoretických základů, na kterých mládežnický mentoring stojí, z jakých vývojových teorií čerpá, které faktory ovlivňují jeho efektivitu a ve kterých oblastech tedy můžeme pozorovat pozitivní posuny u mentees. Empirická část práce představuje výzkum provedený ve vrstevnickém mentoringovém programu Ve dvou se to lépe táhne organizace Lata - programy pro mládež a rodinu, z. ú.. Cílem výzkumu bylo zjistit efektivitu tohoto programu na zkoumané vztahové kompetence 17 mentees, kterými byly zvoleny komunikace, vztah k druhému a vztah k sobě. Signifikantní efekt mentoringu na dané kompetence potvrzen nebyl, stejně tak jako nebyl potvrzen vliv pravidelných schůzek ani předpokládaný negativní vliv předčasného ukončení. I přesto bylo u většiny analýz dosaženo velké odhadované velikosti účinku, ze které ale kvůli malé velikosti...
Formal youth mentoring is a form of work with young people that is increasingly being used as prevention in the social system. However, the evidence confirming the effectiveness of mentoring is still insufficient, and foreign studies often contradict each other. There is no consensus on which areas mentoring has a positive impact on mentees, nor on which factors are important for creating a trusting and secure mentoring relationship. Therefore, the thesis aims to first offer a comprehensive overview of the theoretical background on which youth mentoring is based, what developmental theories it draws from, which factors influence its effectiveness, and in which areas we can therefore observe positive changes in mentees. The empirical part of the thesis presents research conducted in a peer mentoring program Ve dvou se to lépe táhne by the organization Lata - programy pro mládež a rodinu, z. ú.. The aim of the research was to determine the effectiveness of this program on the examined relational competencies of 17 mentees. The competencies were communication, relationship with the other and relationship with oneself. A significant effect of mentoring on the competencies was not confirmed, nor was the effect of regular meetings or the expected negative effect of early termination. Even so, most of the...
